W poniedziałek rozmowy nt. przewozów do Rosji

Będą polsko-rosyjskie rozmowy w sprawie zezwoleń na wykonywanie przewozów do Rosji przez polskich transportowców. Dotychczasowe formalnie tracą ważność już jutro.  Rosyjskie Ministerstwo Transportu zgodziło się na ich przedłużenie do 15 lutego.

Jak wskazuje wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, przedłużenie nie rozwiąże problemu, a jedynie skomplikuje sytuację.

– W momencie, gdy będzie jeszcze czas na negocjacje, to te negocjacje będą mogły być przedłużane i niepotrzebnie ciągnięte. Podniesie to tylko niestety ryzyko gospodarcze. Zamiast handlować, zamiast przewozić to wszyscy będą się zastanawiali czy zdążą, czy nie, czy warto wyruszać w podróż, czy nie warto. Lepiej mieć jasną sytuację, że można przejechać w jedną i drugą stronę, niż informację, że może się uda, a może się nie uda. Dlatego my proponujemy, że w ciągu 14 dni zarówno polskie, jak i rosyjskie ciężarówki mogą swobodnie wracać do swoich krajów, ale żeby już nie wydawać od 1 lutego zezwoleń na ten przejazd między Polską a Rosją – powiedział Jerzy Szmit.

Problem z zezwoleniami dla Polskich transportowców wynika ze zmian w Rosyjskim prawie. Zmieniło się pojęcie transportu na rzecz kraju trzeciego. Moskwa wszystkie towary wyprodukowane przez zagraniczne firmy działające w Polsce zaczęła traktować jako produkty z krajów trzecich. Zezwolenia na ich transport są bardzo limitowane.

Równocześnie Rosjanie oskarżyli Polskę, że nie przedstawiła konkretnych propozycji w sprawie wymiany zezwoleń. Ostatecznie w poniedziałek odbędą się dwustronne rozmowy ekspertów z Rosji i Polski. Zaproszenie do dyskusji wystosował Polski wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Jeśli poniedziałkowe rozmowy zakończą się sukcesem, we wtorek wiceminister spotka się ze swoim rosyjskim odpowiednikiem Nikołajem Assaułem.

Tranzyt przez Polskę jest praktycznie jedyną drogą do zachodniej Europy dla Rosyjskich ciężarówek. W ubiegłym roku przejeżdżały one przez Polskę ponad 160 tysięcy razy. Z kolei Polskie ciężarówki wykonały ponad 200 tysięcy kursów do Rosji. Ich wartość szacowana jest na 400 mln euro.


TV Trwam News/RIRM

drukuj