W całej Polsce działają centra obsługi podatnika

Na początku września administracja podatkowa uruchomiła w całej Polsce centra obsługi podatnika. W całym kraju powstało ich 50. W takich placówkach można załatwić sprawy podatkowe, niezależnie od miejsca zamieszkania.

W urzędzie skarbowym we Wrześni znajduje się jedno z 50 centrów obsługi podatnika. Kolejek nie ma, ale – jak przyznaje naczelnik urzędu skarbowego – to tylko pozory.

– Zainteresowanie jest dosyć spore. Dziennie obsługujemy kilkadziesiąt osób. Głównie wydajemy zaświadczenia – mówi naczelnik Czesław Kubcza.

W takim centrum można załatwić nie tylko sprawy podatkowe, ale także złożyć dokumenty ubezpieczeniowe.

– Najistotniejszą kwestią jest to, że centra są odmiejscowione. Co to oznacza? Dotychczas podatnik załatwiał swoje sprawy w swoim urzędzie skarbowym. Oczywiście tym, który był wyznaczony swoim miejscem zamieszkania – wskazuje Małgorzata Spychała-Szuszczyńska, rzeczniczka izby skarbowej w Poznaniu.

Teraz można inaczej. Od 1 września nie trzeba już jechać do swojego urzędu skarbowego, ale można skorzystać z takiego centrum. W najbliższej przyszłości ma być ich więcej. Kolejną nowością jest uruchomienie funkcji asystenta podatnika. Usługa ta skierowana jest do osób rozpoczynających własną działalność.

– Przez pierwsze półtora roku będzie podpowiadał, będzie wyjaśniał, będzie wskazywał, będzie przypominał terminy, które wiążą się z różnymi obowiązkami podatkowymi – dodaje rzecznik.

Ekonomiści do nowych rozwiązań podchodzą z dystansem. Po co tworzyć dodatkowe stanowiska pracy? Czy nie lepiej skupić się na upraszczaniu prawa – pyta doktor Tomasz Bojkowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

– Mamy przepisy, które ktoś ustanawia, które są coraz bardziej skomplikowane i teraz tworzymy struktury, które mają wyjaśniać nam, że te przepisy są i jak je należy stosować – zwraca uwagę dr Tomasz Bojkowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Wątpliwości jest więcej. Kto będzie odpowiadał za ewentualne błędy urzędnika wykonującego pracę asystenta podatnika. Czy będzie on tylko informował czy może doradzał? Czy uruchomienie centrów nie będzie wiązało się z zatrudnieniem dodatkowych urzędników?

– Absolutnie nie. Obsługujemy podatników przy tym stanie zatrudnienia. Nie nastąpił żaden wzrost zatrudnienia pracowników – podkreśla Czesław Kubczak.

Listę placówek, w których działają centra oraz pełny zakres ich działalności można znaleźć na stronie: www.portalpo­datkowy.mf.gov.pl.


TV Trwam News/RIRM

drukuj