Uproszczenia w budowie dróg wodnych

Będą specjalne przepisy upraszczające formalności towarzyszące budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – o sprawie informuje ,,Rzeczpospolita”.

W Ministerstwie Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej trwają obecnie prace nad projektem ustawy usprawniającej przygotowanie dwóch inwestycji.

Chodzi o modernizację toru wodnego Świnoujście–Szczecin oraz budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Poseł Jerzy Wilk z sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podkreśla, że obie inwestycje są potrzebne. Jak dodaje, mają charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa.

– Po pierwsze to taka pewna samodzielność Polski i niezależność od Rosji i jej humorów. Druga rzecz to sprawy gospodarcze – Zalew byłby wtedy udostępniony dla bander innych krajów, ponieważ w tej chwili przez tę Cieśninę Bałtijską, a my ją nazywamy Cieśniną Pilawską, mogą przepływać tylko statki rosyjskie i polskie, natomiast z innych krajów, a należymy do Unii Europejskiej, muszą zabiegać o pozwolenie od Rosjan. Kanał umożliwi nam to, że na Zalew Wiślany będą wpływali Szwedzi, Niemcy, Duńczycy i przedstawiciele wszystkich krajów europejskich – mówi poseł Jerzy Wilk.

Z obawy na trudności dotyczące robót, które mogą blokować formalności im towarzyszące, resort chce wprowadzić ułatwienia w realizacji obu projektów.

W tym celu ma być wydawane zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej. Wyda je odpowiedni wojewoda w ciągu 60 dni od złożenia wniosku w tej sprawie. Zezwolenie zastąpi kilka decyzji, takich jak: pozwolenie na budowę czy decyzja lokalizacyjna.

RIRM

drukuj