[TYLKO U NAS] Ks. prof. Bortkiewicz: Wolność niedookreślona, wolność pusta to początek klęski

Wolność jest darem i zadaniem, a skoro zadaniem, to znaczy, że domaga się naszej odpowiedzialności, domaga się swoistego zabezpieczenia, określenia, bo wolność niedookreślona, wolność pusta to początek klęski – powiedział w programie „Myśląc Ojczyzna” na antenie TV Trwam ks. prof. Paweł Bortkiewicz, odnosząc się do refleksji nad podsumowaniem mijającego roku.

Schyłek roku skłania do podsumowań, do refleksji nad czasem, do swoistego bilansu tego, co się wydarzyło, tego, czego dokonaliśmy, a czego nie udało nam się spełnić. Rok 2018, który odchodzi już od historii, był rokiem niezwykle bogatym w takie prowokacje do zamyśleń. Najbardziej oczywistym powodem do refleksji dla nas była 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości – powiedział ks. prof. Paweł Bortkiewicz.

– To była, i powinna pozostać, okazja do tego, by uświadomić sobie kilka podstawowych prawd; by te prawdy zapamiętać i z nimi pójść w dalsze lata, które są przed nami. Pierwsza z tych prawd: Wolność jest darem i zadaniem. A skoro zadaniem, to znaczy, że domaga się naszej odpowiedzialności, domaga się swoistego zabezpieczenia, określenia, bo wolność niedookreślona, wolność pusta to początek klęski. Obojętnie, czy to jest wolność typu liberum veto czy to jest wolność radykalnego liberalizmu – taka wolność nie doprowadzi do niczego innego jak tylko do klęski, do zagłady, do samozatraty – wskazał etyk.

Warto było, a zarazem warto byłoby także jutro i pojutrze zabezpieczać tę wolność sferą wartości – dodał.

– To właśnie w tej próbie zabezpieczenia wolności sferą wartości postrzegałem pomysł prezydencki na nową konstytucję. Sądzę, że ta idea była godna podjęcia, ale problemy, które się pojawiły dotyczyły sposobu realizacji, kształtu tego pomysłu. Wracam do myśli, którą już kiedyś przytaczałem – czy nie warto zabezpieczyć tę wolność prawem broniącym życie i małżeństwo, czyli gwarantującym prawo do życia od poczęcia, także najsłabszym, tym, którzy urodzą się z niską jakością życia, by potwierdzić, że życie o niskiej jakości życia może być wielką wartością nie tylko dla nich samych, ale także wielką wartością dla ich rodzin, dla całego społeczeństwa. To życie staje się miernikiem naszego humanizmu, naszej humanizacji całego życia społecznego. Drugie prawo to prawo chroniące instytucje małżeństwa przed dewastacją, tzn. prawo przepędzające ideologię gender z przestrzeni racjonalnego świata. Przecież w takim racjonalnym świecie chcemy żyć – zwrócił uwagę ks. prof. Paweł Bortkiewicz.

RIRM

drukuj