[TYLKO U NAS] Dr M. Szołucha: Polska branża transportowa jest jednym z naszych championów gospodarczych

Polska branża transportowa jest jednym z naszych championów gospodarczych. To jest ta grupa przedsiębiorców, której udało się przebojem zawojować rynki zagraniczne, a sektor unijnych przewozów drogowych niemal zdominować mówił w środowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja dr Marian Szołucha.

Ekonomista z Akademii Finansów i Biznesu Vistula odniósł się do obecnej sytuacji branży transportowej w naszym kraju. Według niego, jest ona jedną z naszych championów gospodarczych.

Jest to ta grupa przedsiębiorców, której udało się przebojem zawojować w ostatnich latach rynki zagraniczne, a sektor unijnych przewozów drogowychniemal zdominować. To przyczyna, dla której spadają na nią raz za razem kolejne ciosy. Podejmowane są próby ograniczenia rozwoju tej branży, wyhamowania jej zarówno na poziomie unijnym, jak i niestety w Polsce – zauważył dr Marian Szołucha.

Jak dodał, branża transportowa w naszym kraju nie jest już wolna od zamachów nie tyle na jej rozwój, co bardziej na egzystencję. Jak się okazuje, problemów istnieje wiele.

Jednym z nich jest centralizacja nadzorów nad stacjami kontroli. Ten nadzór ma zostać odebrany starostom i przekazany ponownie Transportowemu Dozorowi Technicznemu. Sam koszt takiej operacji związki branżowe szacują, choć w rozłożeniu na dziesięć lat, na dwa miliardy złotych – zwrócił uwagę ekonomista.

Przewidziane są również kary w Prawie o ruchu drogowym. Będą one dotyczyły nie tylko właścicieli stacji, ale także posiadaczy pojazdów za nieterminowe badania techniczne bez względu na to, jaka jest przyczyna spóźnienia i co z danym pojazdem w konkretnym momencie się działo.

Zdaniem dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Andrzeja Bogdanowicza, który gościł w środowym wydaniu „Aktualności dnia”, zapowiadane zmiany są bardzo kontrowersyjne.

Kierowcy samochodów osobowych najczęściej trafiają do małych stacji, to są tzw. stacje podstawowe, które są firmami rodzinnymi. Bardzo często prowadzi je ojciec z synem i w tym momencie wszystkie te stacje mają być obłożone 4,5 procentowym nowym podatkiem na rzecz Transportowego Dozoru Technicznego. To dla wszystkich tych stacji stanie się „śmiercią” ekonomiczną – zaznaczył rozmówca.

Całość programu z udziałem dr. Mariana Szołuchy i Andrzeja Bogdanowicza można odsłuchać [tutaj].

RIRM

drukuj