fot. wikipedia.org

Trzy oferty kupna Autosanu

Trzy podmioty są zainteresowane zakupem będącego w upadłości Autosanu z Sanoka (Podkarpackie). Decyzje o wyborze oferty podejmę pod koniec nadchodzącego o tygodnia – powiedział syndyk Ludwik Noworolski.

Dodał, że oferty wymagają uzupełnienia i uszczegółowienia przez podmioty, które je złożyły. Noworolski nie chciał zdradzić nazw podmiotów, które chcą kupić Autosan. „To tajemnica handlowa” – zaznaczył.

Wiadomo, że jedną z ofert złożyło konsorcjum trzech firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar (obie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. O złożeniu oferty poinformował we wtorek na konferencji prasowej w Sanoku wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik. Wiceminister zaznaczył wówczas, że oferta zakłada również przejęcie pracowników na dotychczasowych zasadach.

Gawlik zdradził we wtorek, że złożona oferta zawiera również gotowe zamówienia na produkcję autobusów dla komunikacji miejskiej w I kwartale 2016 r. Pieniądze potrzebne na realizację zamówienia miałaby zapewnić Agencja Rozwoju Przemysłu. Konsorcjum chce utrzymać w Autosanie dotychczasową produkcję autobusów. Spółka ma również nadal produkować na rynek kolejowy oraz zbrojeniowy.

Liderem konsorcjum jest HSW, ten producent sprzętu dla wojska ma 34 proc. udziałów, pozostałe dwie spółki mają po 33 proc.

PIT-Radwar to warszawska firma, która – podobnie jak HSW – należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, działa w sektorze radiolokacji. Natomiast SKB Drive Tech z Radomska to prywatna spółka, która specjalizuje się w budowie osi napędowych.

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu. Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób.

Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

PAP/RIRM

drukuj