Wizualizacje tunelu w Świnoujściu. Mat. UM Świnoujście

Świnoujście: W poniedziałek podpisanie umowy na budowę tunelu pod Świną

W najbliższy poniedziałek ma zostać podpisana umowa na budowę tunelu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest konsorcjum firm Porr S.A. Na wybudowanie tunelu wykonawca będzie miał 48 miesięcy.

Tunel zaprojektuje i wybuduje Porr S.A. (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin S.A. – wynika z informacji służb prasowych świnoujskiego magistratu. Inżynierem kontraktu jest Sweco Consulting z Poznania (lider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania.

Wcześniej z podpisania umowy na projekt i budowę tunelu zrezygnowała wybrana w przetargu włoska firma Astaldi. Konsorcjum firm Porr złożyło drugą po Astaldi najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.

Konsorcjum Astaldi wygrało przetarg na tunel w połowie kwietnia br. Od decyzji odwołała się firma Porr, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.

W listopadzie ub. r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi i Ghella na wykonawcę tunelu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej dwaj oferenci – konsorcjum Toto oraz konsorcjum Porr. Izba uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.

Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję Izby w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum PORR. Na początku marca br. sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie Izby w sprawie firmy Toto).

Wykonawca inwestycji będzie miał 48 miesięcy od daty podpisania umowy na wybudowanie tunelu. Świnoujście planowało wcześniej zrealizować inwestycję do końca 2021 r.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego – ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

RIRM

drukuj