Sprawa połączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską wciąż aktualna
Rząd zleci wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną nawet, jeżeli projekt nie uzyska współfinansowania z UE – informuje dziennik Rzeczpospolita. Pomysł połączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską pojawił się już w 2007 roku za rządów premiera Jarosława Kaczyńskiego.
Rosjanie – mimo umowy z 2009 roku – wielokrotnie uniemożliwiali przepłyniecie polskim statkom przez Cieśninę Pilawską. Kanał umożliwiłby uruchomienie trasy paneuropejskiej i rozwój portu w Elblągu.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk w audycji „Aktualności Dnia” w Radiu Maryja zwrócił uwagę, że poprzedni rząd skierował sprawę do KE, co opóźniło jej procedowanie.
– Powoduje to, iż musimy czekać na decyzję komisji Europejskiej. W tym miesiącu odbędzie się spotkanie z komisarzem odpowiedzialnym za sprawy środowiskowe w Unii Europejskiej. Jednym z tematów będzie sprawa przekopu przez Mierzeje Wiślaną i decyzji, na którą czekamy ze strony Komisji Europejskiej – podkreśla Marek Gróbarczyk.
Rząd rozważa zlokalizowanie kanału żeglugowego w jednej z czterech miejscowości Mierzei Wiślanej. Najczęściej wymienia się tu Nowy Świat.
Kanał ma mieć długość ponad 1 km i głębokość ok. 5 m. Droga wodna z elbląskiego portu do Trójmiasta skróciłaby się o blisko 100 km.
RIRM