fot. mgm.gov.pl

Sejm za zmianami w specustawie dot. przekopu Mierzei Wiślanej

To Wody Polskie, a nie jak dotychczas marszałkowie województw, odpowiadają za wydawanie zgód i pozwoleń wodno-prawnych – zakłada znowelizowana w środę przez Sejm specustawa dot. przekopu Mierzei Wiślanej.

Za nowelą głosowało 409 posłów, sześciu było przeciw, a ośmiu wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej dostosowuje ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego.

Zmiana ma charakter porządkowy, „wynika ze zmiany w zakresie Prawa wodnego i kompetencji w zakresie gospodarki wodnej – od 1 stycznia kompetencje w zakresie zarządzania wodami zostały powierzone Wodom Polskim; w dużej mierze dotyczy to przejęcia kompetencji od marszałków szczególnie w zakresie wydawania zgód wodno-prawnych i pozwoleń wodno-prawnych” – wyjaśniała podczas sejmowych prac nad nowelą wiceszefowa MGMiŻŚ Anna Moskwa.

Z kolei wiceminister GMiŻŚ Grzegorz Witkowski poinformował w Sejmie, że inwestycja wchodzi w ostatni etap przygotowań dokumentacji, a inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni kontynuuje prace związane z prowadzeniem przetargów.

Przypomniał, że 30 maja złożona została dokumentacja, w tym raport oddziaływania na środowisko, do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie. Jak wskazał, RDOŚ ma dwa miesiące (do końca lipca-PAP) na wydanie decyzji środowiskowej. W trzecim kwartale tego roku spodziewane jest wydanie pozwolenia na budowę, po szeroko przeprowadzonych konsultacjach – dodał Grzegorz Witkowski. W czwartym kwartale przeprowadzony zostanie przetarg na wyłonienie generalnego wykonawcy robót budowlanych i wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę inwestor (Urząd Morski w Gdyni-PAP) będzie mógł przygotować teren pod inwestycję. Ma się to stać na przełomie tego i przyszłego roku – mówił wiceminister.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

W maju 2016 r. specjalną uchwałę w sprawie budowy kanału żeglugowego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” podjął rząd. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach 2017-2022, szacowano na 880 mln zł. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalną ustawę w tej sprawie. W środę Sejm przyjął nowelizację tej specustawy.

PAP/RIRM

drukuj