Sejm: konferencja „Szkoła przyszłości – jak się skutecznie uczyć”
„Szkoła przyszłości – jak się skutecznie uczyć” – w Sali Kolumnowej Sejmu trwa konferencja poświęcona tematowi edukacji przyszłości. Spotkanie zorganizowano z inicjatywy Rady Dzieci i Młodzieży RP działającej przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.
W konferencji biorą udział specjaliści w zakresie dydaktyki oraz pasjonaci szeroko pojętej nauki. Jednak przede wszystkim, w spotkaniu uczestniczą uczniowie – przedstawiciele samorządów uczniowskich oraz Rad Dzieci i Młodzieży działających przy jednostkach samorządu terytorialnego. Wśród gości jest także Rzecznik Praw Dziecka.
W konferencji w #Sejm biorą udział między innymi specjaliści w zakresie dydaktyki, pasjonaci szeroko pojętej nauki i uczniowie, dla których spotkanie jest okazją do zweryfikowania metod przyswajania wiedzy oraz podzielenia się doświadczeniami i opiniami. pic.twitter.com/0ArVQxyAHE
— Sejm RP (@KancelariaSejmu) March 29, 2019
W obliczu rewolucji 4.0, ogromnych zmian technologicznych i wyzwań związanych z rozwojem, zmieniać musi się także szkoła i metody nauczania – mówi Piotr Wasilewski, przewodniczący Rady Dzieci i Młodzieży przy MEN.
– Chcemy pokazać młodym ludziom, jak powinna wyglądać szkoła przyszłości. W związku z tym, że mamy przed sobą technologie 4.0, wchodzą kolejne nowe technologie, szkoła powinna za nimi nadążać. Po to też jest ta konferencja, aby uczniowie przede wszystkim wiedzieli jak się uczyć, by nauczyciel był kierownikiem procesu uczenia się ucznia, żeby to uczeń też czerpał przyjemność z tego, że przyswaja informacje. Dzisiaj uczniowie w szkole uczniowie często nie wiedzą jak się uczyć. Często czytają tekst kilka razy i uważają, że to jest najlepszy sposób na naukę. Po prostu nikt im tego nie powiedział, jak się uczyć – wskazał Piotr Wasilewski.
Prelegenci zwracają uwagę, że jednym z elementów edukacji przyszłości są np. interaktywne tablice, które zostały wprowadzone do części szkół. Resort edukacji zaznacza, że kolejnym krokiem ku sprostaniu wyzwaniom rozwojowym jest szerokopasmowy internet w każdej placówce.
Jednak podstawą edukacji, w każdych warunkach, musi pozostać silna i oparta na wartościach relacja uczeń-mistrz.
Zuzanna Dąbrowska/RIRM