fot. flickr.com

PwC: polski rynek mediów i rozrywki w ciągu 5 lat zwiększy wartość o ok. 3 mld dol.

Rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rozwijał się w średniorocznym tempie 3,5 proc., by w 2022 r. osiągnąć wartość 13,4 mld dol. wobec 10,6 mld na koniec 2018 r. – wynika z opublikowanego dzisiaj raportu firmy doradczej PwC.

Według autorów raportu segmentami, które w największej mierze będą odpowiadać za tę dynamikę są: OTT, czyli serwisy streamingowe dostarczające treści filmowe i telewizyjne przez internet bez potrzeby opłacania abonamentu za telewizję kablową lub satelitarną (tempo wzrostu 13,3 proc.) oraz reklama internetowa (12,5 proc.).

Eksperci PwC zwrócili uwagę, że OTT wbrew wcześniejszym przewidywaniom nie zastępuje tradycyjnej telewizji, jest raczej jej uzupełnieniem i rozwija się równolegle. Pomimo silnego wzrostu, do 2022 r. segment ten globalnie będzie stanowił 26 proc. rynku subskrypcji telewizyjnej, a średnioroczne tempo rozwoju branży reklamy internetowej wyniesie 3,6 proc. (na koniec badanego okresu jej wartość osiągnie niemal 1,1 mld dol.) – wyliczono.

„Za pięć lat rynek reklamy telewizyjnej będzie o jedną trzecią mniejszy od rynku reklamy internetowej, choć wciąż będzie jedną z istotnych składowych sektora mediów i rozrywki” – ocenił, cytowany w dzisiejszym komunikacie, Paweł Wesołowski z PwC.

Według niego w najbliższych latach rynek telewizyjny będzie się dalej fragmentaryzował, a czas widzów będzie w większym stopniu poświęcany kanałom tematycznym.

Z kolei, tempo rozwoju rynku prasy w Polsce w kolejnych 5 latach nadal będzie ujemne i wyniesie -0,6 proc. – wynika z raportu.

„To jednak dużo lepszy wynik niż wskaźnik globalny (-2,4 proc.), a także najlepszy w naszej części Europy” – napisano.

Według PwC wyzwaniem dla wydawców pozostaje zwiększenie liczby czytelników płatnych serwisów internetowych i osiąganie większych przychodów z działalności w sieci.

Prognozując rozwój światowego sektora mediów i rozrywki do 2022 r., eksperci stwierdzili, że będzie się on rozwijał w średniorocznym tempie 4,4 proc.

„Dzięki temu jego wartość wyniesie pod koniec badanej perspektywy niemal 2,4 bln dolarów” – oceniono.

Dodano, że najdynamiczniej będą się rozwijać rynki w takich państwach jak Indie i Indonezja, a najwolniej w krajach Europy Zachodniej – Austrii, Belgii czy Danii.

Największy wzrost do 2022 r. zanotuje segment wirtualnej rzeczywistości (VR), na drugim miejscu uplasuje się OTT, a na trzecim – reklama internetowa – wskazano.

Jak zaznaczył cytowany w komunikacie Michał Kreczmar z PwC, technologia VR znajduje się dopiero „w fazie instalacji”.

„Konsumenci powoli zaczynają nabywać urządzenia niezbędne do wykorzystania VR, a dostawcy treści testować formy przekazu dopasowanego do nowego medium. Wciąż wybór treści jest jednak niewielki – gry, filmy, wydarzenia na żywo” – podkreślił.

Według niego bez masowego dostępu do tanich urządzeń producenci treści nie będą inwestować w nowe formaty, bez dużego wyboru ciekawych treści konsumenci nie zaczną tłumnie kupować urządzeń, zaś dostawcy akcesoriów nie będąc w stanie zbudować masowej skali sprzedaży nie zyskają możliwości obniżenia cen sprzętu – ocenił.

Raport „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2018-2022” to przygotowywana co roku przez PwC analiza branży mediów i rozrywki, zarówno w ujęciu globalnym, jak też w rozbiciu na 53 krajowe rynki. Zawiera szczegółowy opis obecnej sytuacji w sektorze oraz prognozę jego rozwoju na kolejne 5 lat, w podziale na 15 segmentów.

PAP/RIRM

drukuj