Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk przeładował we wtorek historyczny 9-milionowy kontener. Z kolei porty w Szczecinie i Świnoujściu chwalą się rekordowym zyskiem za ubiegły rok.
Tylko w ubiegłym roku w Gdańsku przeładowano 1 mln 700 tys. kontenerów. Dynamika wzrostu przeładunków kwartał do kwartału przekracza 40 proc. – wskazał Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu DCT Gdańsk. Ruch w porcie jest bardzo duży.
– 5 tys. pociągów, 300 tys. ciężarówek i 500 statków. Jeśli nasze tempo rozwoju się utrzyma, to możliwe, że w tym roku uda nam się przeładować 10-milionowy kontener – powiedział Adam Żołnowski.
Terminal w Gdańsku jest największym w Polsce i na Bałtyku. Jako jedyny w regionie może obsługiwać kontenerowe statki oceaniczne. Zajmuje obecnie 16. pozycję wśród europejskich terminali. To ma realny wpływ na przychody budżetu państwa, do którego z Gdańska w pierwszym kwartale popłynęło ponad 2 mln zł z tytułu ceł, akcyzy i VAT-u.
– Gospodarka morska jest bardzo ważna dla naszego kraju, dla naszej gospodarki – mówił minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Polityk zwrócił uwagę, że rząd chce wykorzystać potencjał polskich portów. 80 proc. towarów na świecie jest przewożonych właśnie drogą morską.
– Nasz rząd chce odbudować silną pozycję portów polskich na Bałtyku. Służą temu nie tylko inwestycje w samą infrastrukturę portową, ale też w infrastrukturę dostępową zarówno od strony morza, jak i lądu – tłumaczył szef resortu.
Kluczowe są połączenie drogowe i kolejowe, nie tylko krajowe, ale również międzynarodowe, szczególnie łączące Polskę z południowymi sąsiadami.
Sukcesami chwalą się również porty w Szczecinie i Świnoujściu. W ubiegłym roku ich zysk brutto wyniósł 62 mln zł. Z kolei zysk na poziomie operacyjnym sięgnął 141 mln zł.
– Jest to pierwszy tak dobry wynik finansowy w ostatnich 10 latach – podkreśliła Joanna Habelman, dyrektor ds. finansowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Spółka zwiększyła przychody o 14 proc. równocześnie obniżając koszty o 6 proc. Nie oznaczało to jednak cięć pensji czy zwolnień pracowników – wskazał wiceprezes Zarządu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście Kazimierz Drzazga [czytaj więcej].
– Dobrze pracują, stanowimy dobry zespół i widać tego efekty – oznajmił.
W 2017 r. porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały blisko 25,5 mln ton towarów. To o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Rośnie także liczba przeładowywanych kontenerów – wskazał prezes Zarządu Portów Dariusz Słaboszewski.
– Naszą rolą jest stworzenie takich warunków, żeby ten port żył transportem, żeby te przeładunki rosły z miesiąca na miesiąc, co też zostało zrealizowane w roku ubiegłym –
Porty w Szczecinie i Świnoujściu zarządzane są przez spółkę akcyjną, której większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa.
TV Trwam News/RIRM