fot. PAP

Prokuratura wszczęła śledztwo ws. upadłości Autosanu

Prokuratura Okręgowa w Krośnie (Podkarpackie) wszczęła śledztwo ws. upadłości fabryki Autosanu z Sanoka. Śledczy badać będą, m.in., czy były zarząd spółki nie sprzedawał autobusów, maszyn i urządzeń po zaniżonych cenach.

Autosan jest w upadłości likwidacyjnej od początku października. Wniosek o upadłość zgłosił zarząd spółki. Kilka dni później Grupa Sobiesław Zasada, do której należała spółka, poinformowała o sprzedaniu za symboliczną kwotę pakietu akcji Autosanu prywatnej osobie.

Pod koniec października Zarząd Regionu Podkarpacie NSZZ „Solidarność” złożył do Prokuratury Okręgowej w Krośnie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez b. właścicieli fabryki Autosan.

Jak powiedział w środę prokurator Robert Warunek z Prokuratury Okręgowej w Krośnie, po analizie dokumentacji wszczęte zostało śledztwo w dwóch kierunkach.  „Pierwszy dotyczy nadużycia zaufania w obrocie gospodarczym, chodzi o sprzedaż autobusów, maszyn i urządzeń po zaniżonej cenie. Mogło to spowodować szkody wielkich rozmiarów, czyli powyżej 1 mln zł” – dodał.

Śledczy badać będą również drugi wątek, który dotyczy umyślnego bankructwa z „zamiarem uszczuplenia należności wierzycieli”. Jak wyjaśnił prokurator, chodzi o tworzenie innych firm i przeniesienie do nich majątku Autosanu.

Wniosek, jaki złożyła „Solidarność” zawierał jeszcze dwa inne zarzuty, ale nie potwierdziły się one po weryfikacji dokumentacji, co nie oznacza, że w toku śledztwa nie może być ono rozszerzone o kolejne wątki – zaznaczył Robert Warunek.

Śledztwo prowadzić będą policjanci z rzeszowskiego Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą.

Zadowolenia z decyzji prokuratury nie kryje przewodniczący podkarpackiego Zarządu Regionu „S” Tadeusz Majchrowicz.

Dobrze, że prokuratura zbada tę sprawę i rozwieje wszelkie wątpliwości dotyczące upadłości Autosanu, jak i tego, co działo się wcześniej w zakładzie. Sam fakt podjęcia śledztwa oznacza, że jakieś podstawy do tego były – dodał. 

Obecnie Autosanem zarządza syndyk, który ostatnio ponownie zatrudnił 360 osób z prawie 500-osobowej załogi.

Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 roku. Od 2001 r. firma projektowała i produkowała elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

RIRM/PAP

drukuj