Projekt o biopaliwach ciekłych ponownie do sejmowej komisji energii
Projekt ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych trafi ponownie do Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa. Dziś nad przepisami debatował Sejm.
Rządowy projekt wprowadza m.in. tzw. opłatę emisyjną i tworzy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Z opłaty mają być finansowane projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce.
Przeciwna propozycji jest opozycja, która twierdzi, że będzie to kolejny podatek. W ich ocenie danina doprowadzi do podwyżki cen paliw.
Minister energii Krzysztof Tchórzewski wielokrotnie zapewniał, że koszty zwiane z opłatą wezmą na siebie spółki paliwowe.
– Pewnym obowiązkiem jest także uczestniczenie w likwidacji, w zmniejszaniu emisji, która poprzez paliwa samochodowe jest wydzielana. Jeżeli popatrzymy na to z takiej perspektywy, to jeśli wprowadzimy nawet w ciągu 10-15 lat 10-15 procentową elektromobilność , to o tyle – w takim procencie – zmniejszy się emisja samochodowa – wskazał Krzysztof Tchórzewski.
Z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu finansowane będą inwestycje w zero- i niskoemisyjny transport. Jego beneficjentami mają być np. samorządy, czy firmy naukowo-badawcze. Środki mają też wspierać polskich producentów chcących budować samochody elektryczne i pracować nad rozwojem paliw alternatywnych.
RIRM