fot. twitter.com

Prof. K. Karski: Krajowe organy dbające o interesy konsumentów powinny interweniować ws. produktów gorszej jakości oferowanych w Polsce

Krajowe organy dbające o interesy konsumentów powinny interweniować ws. produktów gorszej jakości oferowanych w Polsce. Analizę sytuacji wewnątrz Unii Europejskiej prowadzi także Komisja Europejska – powiedział europoseł prof. Karol Karski.

Polityk odniósł się do wniosków z kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Z raportu wynika, że część produktów oferowanych w Polsce ma gorszą jakość niż te, które są przeznaczone dla konsumentów z Europy Zachodniej. Izba wzięła pod lupę Inspekcję Handlową.

Z testów tej Inspekcji wynika m.in., że jedna z czekolad z orzechami kupiona w polskim sklepie miała mniej orzechów niż  ta z rynku niemieckiego. Z kolei jedna z kaw jest mocniejsza u naszych zachodnich sąsiadów. Badania wykazały także, że 22 produkty były droższe w Polsce niż w Niemczech. Pytania do KE ws. podwójnej jakości produktów sformułował prof. Karol Karski.

– Komisja odpowiada, że będzie interesować się tym problemem i będzie pracować na rzecz wypracowania jednolitych standardów w tym zakresie. Oczywiście jest to dosyć trudne, ponieważ te firmy tłumaczą się np. różnymi preferencjami smakowymi w różnych państwach, czyli teoretycznie, że Polacy lubią mniej orzechów w czekoladzie niż Niemcy. Oczywiście nie jest to logiczne. Trzeba zapewnić jednolite postępowanie. Jeśli ten sam produkt nazywa się tak samo i jest sprzedawany jako to samo w jednym państwie członkowskim i drugim państwie członkowskim, to powinien być dokładnie taki sam. Jeśli miałyby być wprowadzone z rozróżnieniem, to trzeba je wprowadzić w rozróżnieniach nazw tych produktów – mówił polityk.

W raporcie NIK przytoczyła wyniki testów przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową pod koniec 2017 r. oraz w pierwszej połowie bieżącego roku. Tam wykazano podwójne standardy dot. jakości kilku produktów. Dlatego europoseł prof. Karol Karski dodał, że sprawa wymaga analizy nie tylko instytucji UE, ale także krajowych organów ds. konsumentów.

RIRM

drukuj