PAP/Paweł Supernak

Premier i minister infrastruktury ogłosili program „Kolej plus”

Nowy rządowy program o nazwie „Kolej plus” zakłada budowę i uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ogłosili go podczas konferencji w Jasienicy premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Program skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego. Udział samorządów w kosztach inwestycji zakładany jest na 15 proc. ich wartości. „Kolej plus” będzie komplementarna zarówno z obowiązującym Krajowym Programem Kolejowym, jak i z programem utrzymaniowym.

To przełomowy moment, punkt zwrotny, od którego możemy powiedzieć, że będziemy odtwarzali połączenia kolejowe – podkreślił premier Mateusz Morawiecki.

– Bardzo się cieszę, że my tworzymy cały program, który ma objąć miasta powyżej wielkości 10 tys. mieszkańców, w których mają być połączenia do większych ośrodków tak, aby ta cała sieć komunikacyjna kierowała się swojego rodzaju logiką i jednocześnie tworzyła taki jednolity ruszt komunikacyjny z punktu widzenia zdolności mieszkańców poszczególnych regionów do poruszania się po terytorium naszego kraju – akcentował premier.  

Ministerstwo Infrastruktury proponuje rozwiązania, które nakażą regionalnym przewoźnikom kolejowym wykonywanie dojazdów do węzłowych ośrodków w sąsiednich województwach. Resort ma też już gotowe rozwiązania prawne, które na przyszłość m.in. zablokują likwidację szlaków kolejowych w Polsce – zapewnił minister Andrzej Adamczyk.

– Przygotowaliśmy projekty ustaw, przygotowaliśmy zmiany w ustawach dzisiaj istniejących. Ten program ma realny kształt, ten program jest realnie przygotowany do tego, żeby wdrażać go jak najszybciej. Mogę powiedzieć, że Jastrzębie-Zdrój, Myślenice, Sokołów Podlaski, Żnin, Turek i wiele innych miejscowości zasługuje na to, aby być włączonym w sieć transportu kolejowego w Polsce – zaznaczył Andrzej Adamczyk.

Krajowy Program Kolejowy, którego wartość wynosi ponad 66 mld zł, obowiązuje do 2023 r. Program utrzymaniowy sięga 23 mld zł. „Kolej Plus” tylko w pierwszej fazie ma kosztować kilka miliardów złotych.

RIRM

drukuj