Prędkość handlowa pociągów towarowych wzrosła do ponad 25 km/h
Prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce w 2017 r. wzrosła do ponad 25 km/h. Ostatnie dwa lata to nieznaczne wzrosty średniej prędkości, jednak jest ona nadal niska w porównaniu z innymi krajami i wpływa negatywnie na konkurencyjność transportu kolejowego – poinformował dzisiaj Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
„Poprawa w 2017 r. wynika m.in. ze wzrostu przewozów intermodalnych, które charakteryzują się wyższą prędkością. Średnia prędkość przewozów intermodalnych wyniosła ok. 30 km/h” – poinformował UTK.
Urząd dodał, że w latach 2010-2012 średnia prędkość handlowa nieznacznie przekraczała 25 km/h. Następnie w latach 2013-2015 obserwowano obniżenie prędkości, co było związane z kumulacją prac modernizacyjnych na sieci kolejowej.
„W latach 2016–2017 większość prac remontowych na torach była już zakończona, stąd wzrost prędkości” – wskazano.
UTK podał, że prędkość pociągów towarowych w Polsce jest dużo niższa niż w krajach, w których przewozy międzynarodowe pełnią znaczącą rolę.
Urząd dodał, że w Holandii średnia prędkość handlowa wynosiła 64 km/h, w Portugalii wyniosła 54 km/h, w Hiszpanii 53 km/h, na Litwie 39 km/h.
PAP/RIRM