fot. YouTube

[TYLKO U NAS] B. Nowak: Nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego nauczyciele robią krzywdę dzieciom

Dlaczego w tej chwili nauczyciele strajkują i robią krzywdę dzieciom? Tego nie jestem w stanie zrozumieć, bo przecież do dalszych rozmów mogliby zasiąść i rozmawiać. Najpierw dziecko – chciałoby się krzyczeć do tych wszystkich ludzi – powiedziała we wtorkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja Barbara Nowak, małopolska kurator oświaty.

Trwa strajk nauczycieli. Barbara Nowak przedstawiła sytuację w małopolskich placówkach oświaty, mówiąc, że „w Krakowie w poniedziałek było 182 albo 183 szkół i przedszkoli zamkniętych przed dziećmi, dlatego że dostały takie pozwolenie z organu prowadzącego”.

– We wtorek tych szkół i przedszkoli było ok. 120. To sytuacja absolutnie niezgodna z prawem, niedopuszczalna pod względem moralnym. Nawet jeśli jest strajk, to szkoły i przedszkola powinny być otwarte i nauczyciele powinni organizować zajęcia opiekuńcze. (…) Tutaj takiej woli i działania w dużej mierze nie było. W środę zaczynają się egzaminy w klasach gimnazjalnych. Sytuacja wygląda tu dużo lepiej, bo okazuje się, że w Małopolsce rzadko zdarzają się sytuacje, gdzie będzie potrzebna uzupełnienia komisji nadzorującej egzaminy – wskazała małopolska kurator oświaty.

Gość „Aktualności dnia” wyraziła nadzieję, że nauczyciele zrezygnują ze strajkowania, gdyż „ich miejsce jest przy uczniu, a to, co w tej chwili się dzieje, jest dla niej wielką traumą”.

– Tym bardziej, że wszyscy nauczyciele już zyskali przez to, że centrala „Solidarności” podpisała podwyżki dla nauczycieli, ale również te postulaty, w których mówiono, że ma być mniejsza biurokratyzacja, skrócona ścieżka awansu zawodowego, wyższy dodatek za wychowawstwo, jak również zmieniony cały system oceniania nauczycieli – to wywalczyła „Solidarność”. Dlaczego w tej chwili nauczyciele strajkują i robią krzywdę dzieciom? Tego nie jestem w stanie zrozumieć, bo przecież do dalszych rozmów mogliby zasiąść i rozmawiać. Najpierw dziecko – chciałoby się krzyczeć do tych wszystkich ludzi – zaznaczyła.

Barbara Nowak podkreśliła również, że Związek Nauczycielstwa Polskiego „mówi tylko i wyłącznie o pieniądzach. >>Solidarność<<, która podpisała porozumienie, nie tylko o to się upominała”.

– „Solidarność” przyszła do mnie, żeby nie było to kosztem dziecka, a tymczasem Sławomir Broniarz ogłasza całemu społeczeństwu: „Słuchajcie, my z waszymi dziećmi zrobimy, co chcemy, bo musimy mieć pieniądze”. Nie tędy droga. Absolutnie się z tym nie zgadzam. Jeżeli byłaby gdziekolwiek sytuacja, w której występuje kwestia niepodjęcia się pracy w komisji egzaminacyjnej, nierealizowania podstawy programowej i jeszcze niewydania promocji, to jest to przestępstwo najgorszego gatunku. Taka osoba powinna być natychmiast wyrzucona z zawodu nauczycielskiego. (…) Żaden nauczyciel nie sformułowałby takiej groźby w stosunku do ucznia, bo to jest absolutnie rzecz naganna. Nie wyobrażam sobie, że ktoś świadomie mówi o sobie, że jest nauczycielem i równocześnie mówi, że krzywdzi ucznia. To sprzeczność – wskazała.

Małopolska kurator oświaty powiedziała, że nie bierze pod uwagę scenariusza zakładającego przedłużanie się strajku, przez co „uczniowie faktycznie będą narażeni na to, że nie będą mogli realizować podstawy programowej”.

– Mam wrażenie, że szybko dojdzie do refleksji i nauczyciele wrócą do ucznia. Ich żądania są zasadne, ale trzeba głośno powiedzieć, że nie kosztem dziecka. Dorośli niech załatwiają swoje sprawy między sobą – zaznaczyła.

W całej sytuacji mogło nas dotknąć to, że doszło do tego, że po jednej stronie mamy nauczycieli, a po drugiej resztę społeczeństwa. Trzeba zrobić wszystko, żeby te podziały po chwili zniknęły – zauważyła Barbara Nowak.

– Wszystkim dorosłym powinno zależeć tylko na jednym – na dziecku. Troska o to dziecko powinna być w centrum zainteresowania. Musimy wrócić do sytuacji, kiedy nauczyciel pełni pełną opiekę nad dzieckiem, a rodzice są spokojni, że dziecko jest w szkole pod fachową opieką – mówiła.

Cała rozmowa z Barbarą Nowak w „Aktualnościach dnia” dostępna jest [tutaj].

RIRM

drukuj