fot. PAP/Jakub Kamiński

Szef MEN w liście do prezydenta stolicy: Celem wprowadzanych zmian jest stworzenie szkoły nowoczesnej

Minister edukacji Dariusz Piontkowski przekazał w środę prezydentowi stolicy Rafałowi Trzaskowskiemu list, w którym odniósł się kwestii związanych z wdrażaniem kolejnych etapów reformy oświaty, a przede wszystkim do spraw warszawskiej edukacji.

List został wręczony prezydentowi stolicy podczas spotkania, które obyło się na zaproszenie ministra edukacji w gmachu MEN.

W liście minister Dariusz Piontkowski odniósł się do kwestii reformy systemu edukacji.

„Reforma strukturalna i programowa edukacji oraz zmiany w szkolnictwie zawodowym są odpowiedzią na oczekiwania środowisk zainteresowanych polską szkołą, w tym przede wszystkim rodziców, uczniów i nauczycieli. Projektowane zmiany były przemyślane i zaplanowane, a potem szeroko konsultowane w ramach ogólnopolskiej debaty o reformie oświaty. Ministerstwo realizowało kampanie informacyjne przybliżające rodzicom, nauczycielom i uczniom wdrażane zmiany” – napisał Dariusz Piontkowski.

Dodał, że „poprzedni system edukacyjny był negatywnie oceniany przez społeczeństwo, przede wszystkim środowisko oświatowe. Badania CBOS z września 2018 r. pokazały, że aż 67 proc. respondentów uważa nowy kształt systemu edukacji za lepszy od poprzedniego”.

„Celem wprowadzanych zmian jest stworzenie szkoły nowoczesnej, a jednocześnie silnie zakorzenionej w naszej tradycji, szkoły dającej solidne fundamenty wiedzy i wspierającej rodzinę w jej wychowawczej funkcji” – napisał w liście.

Podkreślił, że dzięki reformie udało się zachować miejsca pracy dla nauczycieli.

„Zebrane dane wskazują, że w ciągu ostatnich dwóch lat liczba etatów nauczycielskich w skali całego kraju wzrosła o prawie 28 tys. Wprowadzone zmiany organizacyjne pozwoliły ograniczyć także negatywne skutki niżu demograficznego – wynika to głównie z większej liczby oddziałów w szkołach podstawowych niż wcześniej w gimnazjach” – napisał szef MEN.

Zapewnił, że Ministerstwo Edukacji Narodowej będzie wspierać samorządy w procesie rekrutacji na rok szkolny 2019/2020.

„Podział subwencji oświatowej na 2019 r. uwzględnia zwiększone wydatki samorządów (głównie powiatów) związane z rekrutacją w roku 2019” – czytamy w liście.

Minister napisał, że „w 2018 r. wskaźnik wydatków bieżących na oświatę do wydatków ogółem wyniósł dla m.st. Warszawy 17,4 proc. i był niższy niż w poprzednim roku o 0,3 punktu procentowego. Oznacza to, że wydatki oświatowe stanowią coraz mniejszą część wydatków miasta stołecznego Warszawy”.

Wymienił, jakie wparcie samorząd Warszawy otrzymuje od państwa.

„Pragnę także przypomnieć, że miasto stołeczne Warszawa, podobnie jak inne samorządy, korzysta także z dodatkowych środków z budżetu państwa w ramach kilku rządowych programów realizowanych w tej kadencji parlamentu. Ta pomoc finansowa wykracza poza ustawowe obowiązki państwa, a pozwala wypełnić zadania własne samorządu. Warszawa w ramach programu >>Aktywna Tablica<< otrzymała w latach 2017-2019 prawie 2,4 mln zł. Wsparcie trafiło do 171 szkół. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa przyniósł z kolei stolicy dodatkowo ponad 3,7 mln zł” – napisał.

„W latach 2017-2019 Warszawa otrzymywała dotacje celowe przeznaczone m.in. na stypendia i zasiłki szkolne (przeszło 5 mln zł), wyprawkę szkolną (1,3 mln), bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe (ponad 41 mln zł) czy dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników (1 mln zł). Dofinansowanie z programu >>Dobry Start<< wyniosło natomiast 73,9 mln zł. Łącznie w latach 2017-2019 z budżetu państwa trafiło do miasta stołecznego Warszawy ok. 128 mln zł” – wskazał minister.

Minister odniósł się również w liście do problemów związanych z tegoroczną rekrutacją do szkół ponadpodstawowych. W tym roku, tzw. podwójny rocznik – uczniowie, którzy skończyli szkoły podstawowe i gimnazja – spotkają się w szkołach ponadpodstawowych. Zgodnie z zaleceniami resortu edukacji dyrektorzy szkół zwiększyli liczbę oddziałów w placówkach. Nie gwarantuje to jednak, że wszyscy uczniowie dostaną się do wymarzonych szkół.

Zapewnił, że dla absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów zostały przygotowane dodatkowe miejsca.

„Łączna liczna absolwentów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów to 27911 uczniów. Z danych przekazanych przez Biuro Edukacji m.st. Warszawy wynika natomiast, że łącznie dla absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów przygotowano 43024 miejsca” – podał minister.

PAP/RIRM

drukuj
Tagi: , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl