Rząd zajmie się ustawą o CPK
Ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym trafiła na posiedzenie rządu. Projekt ma określić zasady i warunki przygotowania oraz finansowania inwestycji tak, by jej realizacja zakończyła się zgodnie z planem – przed 2027 rokiem.
Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą. To realna korzyść dla polskiej gospodarki.
– Jedna złotówka wyprodukowana przez sektor lotniczy to trzy złote wyprodukowane przez inne sektory gospodarki. Takie jest przełożenie, taka jest efektywność sektora lotniczego – wskazał wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
Po pierwszym etapie budowy Centralny Port Komunikacyjny ma obsługiwać do 45 mln pasażerów w ciągu roku. Docelowo ta liczba może wzrosnąć nawet do 100 milionów.
– Ruch transferowy, ruch przesiadkowy, kiedy pasażerowie są zwożeni do portu lotniczego, a następnie rozwożeni po całym świecie, jest bardzo korzystny dla całej gospodarki – zaznaczył pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.
Aby inwestycja została zrealizowana w terminie, potrzebna jest specjalna ustawa, która określi zasady i warunki przygotowania oraz finansowania budowy. Projekt, którym dziś zajmuje się rząd, określa też zasady i warunki pozyskiwania gruntów, na których powstanie Centralny Port Komunikacyjny. Ziemia pod budowę inwestycji ma być nabywana na podstawie umów sprzedaży. Po ewentualne wywłaszczenia rząd sięgnie dopiero w ostateczności. Port Solidarność ma się stać komunikacyjnym sercem Polski.
– Strategia rozwoju transportu w Polsce odtąd opiera się na Porcie Solidarność. Dotyczy to również połączeń kolejowych. Stawiamy na rozbudowę kolei tak, aby wszyscy mieszkańcy Polski mieli możliwość znaleźć się w Porcie Solidarność w jak najkrótszym czasie – powiedział Mikołaj Wild.
Czas podróży z największych polskich miast do Centralnego Portu Komunikacyjnego ma nie przekraczać dwóch godzin.
Tv Trwam News/RIRM