fot. flickr.com

NRL: opakowania produktów homeopatycznych nie powinny wprowadzać w błąd

Opakowania produktów homeopatycznych nie powinny wprowadzać w błąd – zwraca uwagę prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Maciej Hamankiewicz. W piśmie do Ministerstwa Zdrowia i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów proponuje on, aby specyfiki te były odpowiednio oznaczane. 

Ekspert podjął działania w tej sprawie po tym, jak amerykański urząd ds. konkurencji nałożył na producentów środków homeopatycznych obowiązek umieszczania na opakowaniach tych produktów oświadczeń o braku dowodów potwierdzających ich skuteczność.

Dr Maciej Hamankiewicz podkreśla, że homeopatia to bezwartościowa metoda „pomagania” ludziom. Tłumaczy, że pacjentom należy się pełna informacja o preparatach.

– Wyjściem z tej sytuacji wobec tej dyrektywy unijnej byłoby, gdyby na opakowaniu takiego preparatu pojawił się napis, który będzie mówił o tym, że to jest „czysta woda”, „czysty cukier”, jeśli potrzebujesz cukru, wody, kup to sobie. Lub jeżeli ktoś znajdzie dowód naukowy, że to być może działa – na razie ani jednego takiego nie ma – to, oczywiście, taka informacja też mogłaby być zamieszczona. My, jako obywatele będący pacjentami domagamy się tego, abyśmy otrzymywali pełną informację, a w szczególności, kiedy za wodę – która nam nie pomoże – każe nam się zapłacić kilkadziesiąt złotych, a wielokrotnie spotykamy się z przypadkami, że odwleka prawdziwe leczenie – podkreśla dr Maciej Hamankiewicz.

Samorząd lekarski już wcześniej negatywnie oceniał stosowanie homeopatii przez niektórych lekarzy. W 2011 r. UOKiK uznał takie działania za praktykę naruszającą konkurencję i nałożył na NRL karę pieniężną, sąd jednak ją uchylił.

Homeopatia to niekonwencjonalna forma medycyny polegająca na tzw. leczeniu chorób mikroskopijnymi dawkami wysoce rozcieńczonych substancji. Ma pobudzić organizm do samodzielnego zwalczenia choroby, a nie bronić się za niego.

RIRM

drukuj