fot. pl.wikipedia.org

Pociągi między Lublinem a Warszawą od 11 czerwca – objazdem

Pociągi na trasie Lublin-Warszawa od 11 czerwca pojadą objazdem, przez Łuków. Kolejarze przekonują, że to konieczne rozwiązanie, wprowadzane na czas modernizacji linii kolejowej nr 7, dzięki której czas podróży pociągiem na tej trasie skróci się o ok. 45 minut.

W związku z modernizacją linii Lublin-Warszawa od 11 czerwca zmienia się organizacja ruchu bezpośrednio na tej trasie i okolicznych liniach – poinformowały służby prasowe spółek PKP.

Między Lublinem a Warszawą pociągi pojadą objazdem przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków, Siedlce i Mińsk Mazowiecki, z postojami we wszystkich tych miejscowościach. Czas podróży do stolicy wydłuży się o około 30 – 40 minut. Trasę tę obsługiwać będzie osiem par pociągów; najszybsze dojadą w 2 godziny i 48 minut.

Dzięki objazdowi mieszkańcy Lubartowa, Parczewa i Radzynia Podlaskiego zyskają bezpośrednie połączenie ze stolicą, a pasażerowie z Łukowa – z Lublinem. Ponadto, z Łukowa pojedzie w sumie 10 pociągów do stolicy.

Dla podróżnych z Puław i Dęblina zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza – autobusy dowiozą ludzi do Łukowa, gdzie przesiądą się do pociągów z i w kierunku Warszawy. Podróżni z Nałęczowa będą natomiast przewożeni autobusami do Lublina.

Na czas modernizacji PKP Intercity obniży ceny biletów na całej trasie Warszawa – Lublin oraz na odcinkach pośrednich. Rabat wyniesie od kilku do kilkudziesięciu procent.

Zmiany dotyczyć będą też kursowania pociągów jadących z południa i zachodu Polski. Pasażerowie z Krakowa, Katowic, Kielc oraz Wrocławia dojadą składami PKP Intercity do Dęblina, skąd będą przewożeni autobusami do Nałęczowa, Puław i Lublina. Autobusowa komunikacja zastępcza będzie też funkcjonować na trasie Garwolin – Dęblin oraz na odcinku Dęblin – Lublin.

Modernizacja linii Lublin-Warszawa to największy projekt w Krajowym Programie Kolejowym. Po jej zakończeniu, co planowane jest w 2022 r., podróż najszybszym pociągiem między Warszawą a Lublinem będzie trwała 1,5 godziny, podczas gdy obecnie zajmuje 2 godziny i 15 minut. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 3,5 mld zł.

Umowy na modernizację pierwszych dwóch odcinków, obejmujące 130 km linii kolejowej między Lublinem a Pilawą, zostały już podpisane. Prace na linii kolejowej od Lublina do Dęblina prowadzić będzie konsorcjum, którego liderem jest hiszpańska firma Astaldi; ich wartość wynosi 930,5 mln zł. Odcinek Dęblin-Pilawa – kosztem 735 mln zł – zmodernizuje konsorcjum, którego liderem jest Mostostal Kraków.

Modernizacja kolejnego fragmentu trasy, o długości 23 km, od Pilawy do Otwocka, ma kosztować 479 mln zł. Umowa w tej sprawie ma być podpisana wkrótce. Natomiast modernizacja linii na odcinku od Otwocka do Warszawy jest jeszcze w fazie projektowej.

Od połowy czerwca tego roku do grudnia 2018 r. linia między Lublinem a Pilawą będzie wyłączona z ruchu. W 2019 r. prace przeniosą się na odcinek między Pilawą a Otwockiem.

Między Pilawą a Otwockiem będzie dobudowany drugi tor, natomiast między Otwockiem a Warszawą – trzeci.

Na 150-kilomometrowej trasie Lublin-Otwock wyremontowane będą tory wraz z siecią trakcyjną, rozjazdami, przejazdami kolejowo-drogowymi i urządzeniami sterowania ruchem. Powstanie nowy przystanek Lublin-Zachód, zmodernizowanych będzie 17 stacji. Wybudowanych zostanie 77 nowych peronów, dwa nowe wiadukty oraz 11 przejść dla pieszych pod torami.

Po zakończeniu modernizacji pociągi osobowe będą tamtędy jeździć z prędkością 160 km na godzinę, a towarowe – 120 km. Między Lublinem a Warszawą kursuje obecnie 80 pociągów na dobę.

PAP/RIRM

drukuj