fot. wikipedia

PE: trwają prace nad nowelą dyrektywy gazowej utrudniającej budowę Nord Stream 2

W Parlamencie Europejskim trwają prace nad nowelizacją dyrektywy gazowej, której przyjęcie ma utrudnić budowę gazociągu Nord Sream 2.

Wczoraj nad propozycją debatowała Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii. Podczas posiedzenia niemieccy europosłowie z SPD i CDU skrytykowali tempo prac nad przepisami. Parlamentarzyści innych frakcji i krajów wyrazili poparcie dla projektu.

Komisja Europejska w nowelizacji dyrektywy gazowej zaproponowała, by podmorskie części gazociągów na terenie Unii Europejskiej podlegały przepisom trzeciego pakietu energetycznego. To mogłoby zagrozić opłacalności projektu Nord Stream 2.

Podczas prac w komisji padły propozycje doprecyzowania niektórych zapisów propozycji Komisji. Do wtorku europosłowie mają czas na zgłaszanie poprawek do projektu.

Poseł do Parlamentu Europejskiego prof. Zdzisław Krasnodębski, który uczestniczył w posiedzeniu KE, powiedział, że Nord Stream 2 jest projektem niezgodnym z wartościami europejskimi, co nie przeszkadza niemieckim politykom.

– Cała ta dyskusja pokazała, jak zacięcie Niemcy jako państwo bronią tego projektu, nie zważając na to, że partnerem jest putinowska, niedemokratyczna Rosja. Tak samo wspaniałe i szczytne wartości Unii Europejskiej nie przeszkadzają ani posłom, którzy wypowiadali się za tym projektem, ani rządowi niemieckiemu współpracować z Władimirem Putinem w projekcie, który jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa (…) nie tylko energetycznego, nie tylko Polski i Ukrainy, Szwecji – wszystkie kraje basenu Morza Bałtyckiego czują się zagrożone – zaznaczył Zdzisław Krasnodębski.

Głosowanie w komisji PE nad projektem ma odbyć się 21 lutego. Równolegle do prac w Parlamencie nad projektem nowelizacji dyrektywy pracują przedstawiciele państw członkowskich. Budowie Nord Stream 2 sprzeciwiają się Polska, kraje bałtyckie i Ukraina.

Nord Stream 2 to projekt liczącej 1200 km dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 r.

RIRM

drukuj