Od stycznia kolejne zmiany w egzaminie na prawo jazdy

Od wprowadzenia nowych egzaminów na prawo jazdy minął rok. Zmiany miały poprawić bezpieczeństwo na drogach, zdaniem ekspertów poprawy jednak nie widać. Tymczasem od nowego roku o prawo jazdy będzie jeszcze trudniej. Zdający będzie musiał udowodnić, że potrafi jeździć ekologicznie.

Najpierw czeka nas długi i drogi kurs. Potem egzaminy. Dawniej większość kursantów najwięcej problemów miała z egzaminem praktycznym. Po wprowadzeniu nowych przepisów odwrotnie – to teoria była niemalże nie do przebrnięcia. Choć w porównaniu do początku roku, teraz ze zdawalnością jest już lepiej.

Od stycznia kandydaci będą musieli przywyknąć do kolejnych nowości. Dochodzą dwa nowe zadania z ekojazdy. Zdający będą musieli zmieniać biegi reagując na wskazania obrotomierza. Sprawdzana będzie także umiejętność hamowania silnikiem. Dodatkowe zadania to efekt dyrektywy unijnej, która odwołuje się do „ekodrivingu”, czyli jazdy przyjaznej środowisku.

Nie jest to jazda dynamiczna, nie jest to „jazda starego dziadka”. Powiedzmy, że jest to jazda płynna. Cały dowcip polega na tym, żeby płynnie się poruszać, nie przyspieszać gwałtownie i nie hamować – tłumaczy Krzysztof Howil ekspert motoryzacyjny.

Podstawowe zasady ekodrivingu to jazda na najwyższym biegu przy najniższych możliwych obrotach, hamowanie silnikiem i umiar w używaniu klimatyzacji. Stosowanie ekodrivingu może przynieść kierowcy znaczące oszczędności. Zachowując zasady jazdy ekonomicznej można zaoszczędzić od 5 do 30 procent paliwa – mówi Krzysztof Howil.

Na ekodrivingu zyskuje także środowisko. Przeciętnie każdy z kierowców jest w stanie zaoszczędzić pół tony emitowanego CO2 w skali roku – informuje Leszek Kurek, dyr. Wydziału Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Ekojazda to jednak nie koniec zmian w przepisach dotyczących prawa jazdy. W 2016 roku czekają nas kolejne. Za rok, osoby, które otrzymają prawo jazdy będą musiały się poruszać samochodem z naklejonym zielonym listkiem. Dodatkowo młody kierowca nie będzie mógł jeździć w obszarze zabudowanym szybciej niż 50 km/h. Poza obszarem zabudowanym jego maksymalna prędkość wyniesie 80 km/h.

 

 

TV Trwam News/RIRM

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl