fot. PAP/Tomasz Gzell

Nowoczesne technologie na polskiej kolei

Ponad 2 mld zł – tyle resort infrastruktury wyda na budowę nowoczesnego systemu łączności cyfrowej dla kolejnictwa GSM-R. Umowy zostały podpisane. Wprowadzamy polską kolej w XXI wiek – mówi minister Andrzej Adamczyk.

W ciągu pięciu lat system GSM-R zostanie zainstalowany na ponad 13 tys. kilometrach linii kolejowych.

– System GSM-R jest to system związany z radiołącznością, zapewnienie łączności głosowej, która umożliwia współpracę między posterunkami ruchu, dyżurnym ruchu, a maszynistą – wyjaśnia Ireneusz Merchel, prezes PKP.

GSM-R wraz w systemem ETCS poziomu drugiego pozwalają na utworzenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. W pierwszej kolejności poprawia się bezpieczeństwo. W razie błędów maszynisty system może przejąć kontrolę nad pociągiem.

– Chcemy, aby Polska kolej była bardziej konkurencyjna wobec innych środków transportu, żeby pasażerowie korzystali z niej w sposób bezpieczny, komfortowy, punktualny, przyjazny – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Większe bezpieczeństwo to efekt czujników, które informacje o bieżącej sytuacji na trasie przesyłają do wyposażonej w komputer lokomotywy. To nowa jakość w polskim transporcie kolejowym – podkreśla minister Andrzej Adamczyk.

– Taką umową wprowadzamy polską kolej w XXI wiek – zaznacza.

Ostatnie lata to rządy koalicji PO-PSL i szereg zaniedbań na polskiej kolei – przypomina szef resortu infrastruktury.

– Odcinki głównych magistrali, głównych szlaków kolejowych, przywołam tutaj choćby E30, to odcinki, na których ruch pociągów odbywał się z prędkością do 30, a nawet 20 km/h – dodaje.

Wartość podpisanych umów na budowę systemu łączności cyfrowej dla kolejnictwa przekracza 2 mld zł. To jednak nie jedyne inwestycje.

– 67 mld to Krajowy Program Kolejowy, 23 mld program utrzymaniowy, strategia taborowa PKP Intercity 7 mld, program inwestycji dworcowych 2 mld – mówi Andrzej Bittel.

Teraz sprawy w swoje ręce biorą inżynierowie i wykonawcy. Nowoczesny system w pierwszej kolejności trafi na najbardziej obciążone odcinki kolejowe. Rząd już teraz może patrzeć w przyszłość.

– Przygotowujemy dokumentacje na prace i inwestycje kolejowe już na następną perspektywę unijną – zapowiada Andrzej Adamczyk.

Obok umowy na zabudowę sieci GSM-R podpisane zostało porozumienie w sprawie Szkieletowej Sieci Teletransmisyjnej. To kolejne 37 mln złotych.

TV Trwam News/RIRM

drukuj