NIK skontroluje bezpieczeństwo na drogach publicznych
NIK przeprowadzi w przyszłym roku kontrolę dotyczącą bezpieczeństwa pieszych i kierowców na drogach publicznych. Inspektorzy skontrolują m. in. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Izba sprawdzi jak administracja państwowa oraz samorządowa dba o bezpieczeństwo obywateli, szczególnie poprzez akcje edukacyjne – zapowiada rzecznik NIK-u Paweł Biedziak.
– Kontrolerów NIK w szczególności będzie interesowało czy prowadzone działania edukacyjne i prewencyjne zwiększały bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów? Czy infrastruktura drogowa w dostatecznym stopniu zapewnia ich bezpieczeństwo? Czy przedsięwzięcia z zakresu kontroli ruchu drogowego realizowane przez policję, Inspekcje Transportu Drogowego, straże gminne, przyczyniły się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów? Bardzo będzie nas interesowało, czy w planach rozwoju przestrzeni miejskiej i pozamiejskiej uwzględniono interesy pieszych i rowerzystów – powiedział Paweł Biedziak.Polska jest w Europie krajem najwyższego ryzyka dla pieszych. Zagrożenie utratą życia w wypadku jest w tej grupie uczestników ruchu drogowego blisko trzy razy wyższe niż w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii. Tam rocznie ginie ok. 400 pieszych, w Polsce ponad 1100 osób (ok. 1/3 ogółu ofiar śmiertelnych – w 2013 r. na polskich drogach zginęło ogółem 3357 osób, w tym 1140 pieszych).
Z policyjnych statystyk wynika, że w 2013 r. na polskich drogach zginęło 304 rowerzystów, a 4144 zostało rannych. Do większości wypadków doszło w terenie zabudowanym, a główną przyczyną było nieprzestrzeganie przez kierowców samochodów pierwszeństwa przejazdu rowerzysty.
Piesi i rowerzyści ginęli najczęściej pod kołami samochodów prowadzonych przez kierowców, którzy potrącili ich na przejściach i skrzyżowaniach. Ponad 9000 pieszych zostaje co roku rannych. Wypadki z udziałem pieszych stanowią ponad 26 proc. ogółu wypadków. W 2013 roku doszło do 9489 tego rodzaju wypadków. Głównymi przyczynami było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu. Tak zginęły 142 osoby. Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść przez kierowców przyniosło śmierć 80 osobom. Pędzący z nadmierną prędkością kierowcy przyczynili się do śmierci 96 osób.
RIRM/PAP