NIK: Nauczyciele i uczniowie dzięki monitoringowi czują się bezpieczniej
Monitoring w szkołach pełni funkcje głównie prewencyjne – wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. Dzięki kamerom nauczyciele jak i uczniowie czują się bezpieczniej – podkreśla szef NIK, Krzysztof Kwiatkowski.
Inspektorzy wskazują, że większość skontrolowanych placówek nie miała systemu pozwalającego wykorzystać zapis z kamer do natychmiastowej interwencji w przypadku np. bójek czy kradzieży.
Z drugiej strony – jak zaznacza prezes NIK – rozmieszczenie w szkole kamer pozytywnie wpływa na ,,poziom i poczucie bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli.
– Zarówno nauczyciele jak i uczniowie podkreślali, że dzięki kamerom czują się w szkołach bezpieczniej. NIK zwraca uwagę na ważny problem, słabo wykorzystywana jest funkcja interwencyjna, szkolnego monitoringu. Szkoły posiadają bowiem monitoring, jednak znakomita większość nie zapewnia obserwacji obrazu z kamer w czasie, gdy występujące ryzyko zdarzeń jest największe, czyli podczas przerw lekcyjnych. W większości placówek brakuje także sprawnego systemu powiadamiania o niepokojących incydentach – podkreślił Krzysztof Kwiatkowski.
NIK zwraca również uwagę na brak przepisów regulujących prowadzenie systemu monitoringu w szkołach. Izba wskazuje, że skutkuje to dowolnością rozwiązań organizacyjnych ws. rozmieszczenia kamer czy czasu przechowywania nagrań.
Z kontroli wynika też, że samorządy nie zapewniały należytego nadzoru nad wykorzystaniem monitoringu w szkołach.
NIK zaapelowała do Ministerstwa Edukacji Narodowej ,,o wypracowanie standardów i dobrych praktyk funkcjonowania szkolnych systemów monitoringu”.
RIRM