NCBiR chce dofinansować budowę lokomotywy spalinowo-elektrycznej
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce dofinansować budowę lokomotywy spalinowo-elektrycznej. O sprawie napisał „Dziennik Gazeta Prawna”. Niewykluczone, że na początku września bydgoska Pesa podpisze list intencyjny dotyczący budowy prototypu i testów.
Wsparcie rządu ma być impulsem rozwojowym w ramach tzw. Doliny Kolejowej i zwiększyć konkurencyjność tej gałęzi polskiego przemysłu. Lokomotywa hybrydowa może bowiem prowadzić pociągi na odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych sieci trakcyjnej.
Czesław Warsewicz, wydawca portalu NaKolei.pl, podkreśla, że lokomotywy spalinowo-elektryczne mogą być bardzo przydatne w przewozach towarowych.
– Na pewno jest to bardzo potrzebne dla rozwoju polskiej branży kolejowej. W Polsce podstawową lokomotywą są lokomotywy elektryczne. Myślę, że te lokomotywy hybrydowe byłyby wykorzystywane również do przewozu towaru. Te lokomotywy towarowe byłyby na polskim rynku bardziej korzystne i bardziej potrzebne. W Europie bywa różnie i tam na pewno te potrzeby byłyby znacznie większe. Należy również brać pod uwagę, że musiałby być też taki produkt sprzedawany na rynku poza Polską – zaznacza Czesław Warsewicz.
Fundusze na budowę hybrydowej lokomotywy Pesa ma otrzymać z programu Narodowego Centrum Innotabor, który ruszył w ubiegłym tygodniu.
W ramach pierwszego konkursu do rozdysponowania jest blisko 200 mln zł. Najnowsza strategia taborowa PKP Intercity zakłada, że do 2023 r. koleje przeznaczą na wymianę taboru 1 mld 800 mln zł.
RIRM