fot. E. Sądej/ Nasz Dziennik

MSZ: nałożenie kary na TVN to decyzja autonomicznego organu, jakim jest KRRiT

MSZ nie komentuje sprawy kary pieniężnej nałożonej na spółkę TVN SA; to decyzja autonomicznego organu państwowego, jakim jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji – poinformował w środę PAP resort dyplomacji. MSZ zaznaczyło, że TVN „ma prawo do odwołania się od tej decyzji”.

KRRiT poinformowała w poniedziałek, że zdecydowała o nałożeniu 1 mln 479 tys. zł kary na spółkę TVN SA, nadawcę programu TVN 24, za sposób relacjonowania wydarzeń w Sejmie i przed Sejmem z grudnia 2016 r. Według Krajowej Rady, nadawca programu TVN24 naruszył przepisy ustawy o radiofonii i telewizji poprzez „propagowanie działań sprzecznych z prawem i sprzyjanie zachowaniom zagrażającym bezpieczeństwu”. Spółka TVN SA uznała decyzję Krajowej Rady za bezpodstawną i zapowiedziała odwołanie się od niej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Zaniepokojenie w związku z decyzją KRRiT wyraził we wtorek Departament Stanu USA.

Departament przypomniał też słowa sekretarza stanu USA Rexa Tillersona, że „społeczeństwa zbudowane na dobrym rządzeniu, silnym społeczeństwie obywatelskim i na wolnych oraz dostępnych mediach, lepiej prosperują oraz są bardziej stabilne i bezpieczne”. Zaznaczono jednocześnie, że Stany Zjednoczone ufają, iż polska demokracja ma siłę i zdolności, by zapewnić pełne funkcjonowanie demokratycznych instytucji oraz należny im szacunek.

Od 2015 r. właścicielem TVN SA jest amerykańska sieć telewizyjna Scripps Networks. Pod koniec lipca br. przejęcie tej firmy zapowiedział z kolei amerykański koncern Discovery Communications, właściciel takich programów, jak Discovery Channel, Eurosport, TLC czy Animal Planet. Transakcja ma zostać zamknięta na początku 2018 r.

Komentując reakcje na decyzję KRRiT, jej rzeczniczka Teresa Brykczyńska podkreśliła, że Krajowa Rada „przeprowadziła bardzo dokładne postępowanie w sprawie sposobu relacjonowania w programie TVN24 wydarzeń w Sejmie i pod Sejmem w dniach 16-18 grudnia” i „stwierdziła, że spółka TVN SA, która jest nadawcą tego programu, naruszyła art. 18 ust. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji”. Punkty te mówią o „propagowaniu działań sprzecznych z prawem i sprzyjaniu zachowaniom zagrażającym bezpieczeństwu”.

PAP/RIRM

drukuj