fot. flickr.com

Modernizacja linii kolejowej Lublin-Otwock

Do połowy marca rozstrzygnięty ma być przetarg na modernizację 150 km linii kolejowej Lublin-Otwock – zapowiedział w środę w Lublinie prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel. To pierwszy etap przebudowy trasy nr 7 z Lublina do Warszawy.

Po zakończeniu inwestycji najszybsze pociągi pokonają tę drogę w ciągu 1,5 godziny, podczas gdy obecnie jadą 2 godziny i 15 minut.

„Otwarcie ofert już nastąpiło; zakładamy, że do połowy marca ogłosimy wyniki postępowań. Oferty w zasadzie już są przeanalizowane, sprawdzamy ostatnie, wyjaśnienia są składane” – powiedział Merchel, który w środę wizytował linię przygotowywaną do modernizacji.

„11 czerwca będzie zamknięcie linii. Zakładamy, że wykonawca w maju już będzie przygotowywał się do prac” – dodał Merchel. Zaznaczył, że trwa oczyszczanie terenu i wycinka drzew.

Przetarg podzielony jest na osiem zadań, a umowy mają być podpisane do końca kwietnia.

„W przypadku dwu zadań umowy będą podpisane później, ale to nie wpłynie na tempo realizacji projektu. Decyzja o podziale przetargu na kilka zadań zapadła wczesną wiosną ubiegłego roku. Tempo jest dobre. Harmonogram jest napięty, ale będziemy go chcieli realizować zgodnie z planem” – zapewnił prezes zarządu PKP PLK.

W pierwszej kolejności, od czerwca tego roku do końca przyszłego roku, planowane są prace modernizacyjne na odcinku od Lublina do Pilawy. Wprowadzona będzie zastępcza komunikacja samochodowa, a pociągi na trasie Lublin–Warszawa pojadą objazdem przez Łuków.

Od początku 2019 do końca 2020 roku prace planowane są między Pilawą a Otwockiem. Na tym odcinku, o długości 23 km, dobudowany będzie drugi tor, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów.

Na całej 150-kilometrowej trasie wyremontowane będą tory wraz z siecią trakcyjną, rozjazdami, przejazdami kolejowo-drogowymi i urządzeniami sterowania ruchem. Wybudowany zostanie nowy przystanek Lublin-Zachód. Powstaną dwa nowe wiadukty oraz 11 przejść dla pieszych pod torami. Wartość prac oszacowano na 3,5 mld zł.

Po zakończeniu modernizacji trasy, wiosną 2021 r. pociągi osobowe będą tamtędy jeździć z prędkością 160 km na godzinę, a towarowe – 120 km.

W drugim etapie inwestycji, w latach 2021-2022, modernizowany ma być fragment linii między Otwockiem a Warszawą. Ogłoszony został przetarg na projekt modernizacji tego odcinka.

Między Lublinem a Warszawą kursuje obecnie 80 pociągów na dobę.

Dobiega końca remont linii kolejowej Lublin-Łuków, którą będą jeździć pociągi do Warszawy w czasie modernizacji. Zaawansowanie prac wynosi około 70 proc. Po ich zakończeniu, w połowie tego roku, pociągi pojadą tą trasą z prędkością 120 km na godzinę. Wartość robót przekracza 110 mln zł.

PAP/RIRM

drukuj