fot. flickr.com

Minister edukacji zapowiada wprowadzenie ocen opisowych

Minister Joanna Kluzik-Rostkowska zapowiada kolejne zmiany w systemie edukacji. Tym razem będą one dotyczyły wprowadzenia ocen opisowych na poziomach: od szkół podstawowych do ponadgimnazjalnych. Nadal będą mogły towarzyszyć im oceny wyrażane cyframi w skali od 1 do 6.

Szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej skierowała już do konsultacji projekty dwóch rozporządzeń w tej sprawie. Jeden z nich dotyczy szczegółowych warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów; drugi szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego.

Prof. Henryka Kramarz z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie mówi, że rozwiązanie proponowane przez szefową MEN-u jest niekorzystne, a nauczycielom przysporzy więcej obowiązków.

– Nauczyciele nie mają tyle czasu, żeby bardzo precyzyjnie i opisowo, ale jednocześnie konkretnie ocenić ucznia. Wchodzi tu też w rachubę pewien subiektywizm i skłonność do eufemizacji – np., jeżeli chodzi o jakieś złe zachowania. Nie można też ocenić jako „zdolny”, „wybitny” itd. – trzeba skonkretyzować czym się to przejawia. To wszystko wymaga wiele czasu, a jednocześnie wzbudza zastrzeżenia. Uczeń i rodzic ma prawo się dowiedzieć, czy jest on zaszeregowane jako „dobry”, „bardzo dobry” czy „wybitny”, czy jest gorszy. Ta zapowiedź pani minister wywołuje niepokój, będzie znowu bałagan przez jakiś czas – ocenia prof. Henryka Kramarz.

MEN chce, by rozporządzenie w sprawie oceniania weszło w życie 1 września 2015 r., czyli z początkiem nowego roku szkolnego.

RIRM

drukuj