Min. Zalewska: Będą spotkania z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami

Dyrektorzy szkół zostaną zobligowani do zorganizowania spotkań z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania i rozwiać ewentualne wątpliwości – napisała minister edukacji narodowej Anna Zalewska w odpowiedzi na pismo RPO Adama Bodnara.

Minister wyjaśniła, że zasadniczym celem wprowadzanych zmian w zakresie organizacji indywidualnego nauczania było włączenie każdego ucznia do grupy rówieśniczej. Podkreśliła, że dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi objęte są szczególną troską i wsparciem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz, że uczeń ze specjalnymi potrzebami otrzyma wszechstronną, adekwatną do swojej sytuacji i stanu zdrowia pomoc.

W ubiegłym tygodniu Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował pismo do szefowej MEN, w którym poinformował, że do jego biura trafiają skargi rodziców, którzy wyrażają głębokie zaniepokojenie zmianą w zakresie organizacji nauczania indywidualnego wprowadzoną rozporządzeniem ministra edukacji z sierpnia ub. r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

„Zmiana, której dotyczą skargi rodziców, polegała na rezygnacji z możliwości organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na terenie, odpowiednio, przedszkola lub szkoły. W wyniku zmiany, od dnia 1 września 2017 r. uczniowie z niepełnosprawnościami mogą korzystać z tej formy edukacji jedynie w miejscu swojego zamieszkania” – napisał Adam Bodnar.

Według niego, w skargach rodziców na pierwszy plan wysuwają się dwa problemy. Pierwszy z nich to rosnąca obawa o izolację dzieci kształconych w trybie indywidualnym, w miejscu swojego zamieszkania. Drugi problem wskazywany przez rodziców dotyczy dezorientacji co do możliwych form wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami w ramach tzw. edukacji włączającej.

„Rodzice uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego podnoszą, że byli zaskoczeni zmianą przepisów, a właściwi dyrektorzy szkół nie informowali ich z odpowiednim wyprzedzeniem o konieczności zmiany miejsca nauczania ze szkoły na dom rodzinny. Rodzice nie otrzymywali na bieżąco informacji o innych rozwiązaniach w zakresie wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami, które pozwoliłyby im nadal pobierać naukę w szkołach” – dodał RPO.

Odpowiadając mu minister edukacji przypomniała, że kwestie nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi regulowane są w trzech rozporządzeniach wydanych w sierpniu ub. r.: w sprawie indywidulanego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży; w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Wyjaśniła, że zgodnie z przywołanymi rozporządzeniami, uczniowie z niepełnosprawnościami na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą mieć zorganizowane zajęcia w formie indywidualnej lub w grupie liczącej do pięciu osób. Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem może wskazać takie rozwiązanie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.

Z kolei uczniowie, którzy mają trudności w funkcjonowaniu w szkole i wymagają zajęć w formie indywidualnej, mogą być objęci zindywidualizowaną ścieżką kształcenia (na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej). Przepisy te nie dotyczą uczniów z niepełnosprawnością. Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką kształcenia realizuje program nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności wynikających ze stanu zdrowia.

Do kompetencji dyrektora szkoły należy ustalenie tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem lub w klasie z rówieśnikami (z uwzględnieniem opinii publicznej poradni oraz konieczności realizacji przez ucznia podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy programowej kształcenia w zawodach).

– Brak określenia w przepisach minimalnego lub maksymalnego wymiaru godzin zajęć realizowanych indywidualnie z uczniem pozwala dyrektorowi zaplanować i zorganizować proces kształcenia ucznia odpowiadający jego potrzebom i możliwościom psychofizycznym. Takie elastyczne rozwiązanie wzmacnia obowiązki szkoły w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem – wyjaśniła Anna Zalewska.

Minister zaznaczyła, że projekty były szeroko konsultowane. Przywołała spotkanie z rodzicami oraz przedstawicielami organizacji reprezentujących dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci przewlekle chore, które odbyło się z jej inicjatywy w maju ub.r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”.

– Wspólnie ustalono takie zapisy rozporządzenia, które zapewniają organizację edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami, odpowiadającą realnym potrzebom dziecka – zaznaczyła Anna Zalewska.

Szefowa MEN zapewniła, że resort edukacji organizuje szkolenia i konferencje dla dyrektorów oraz nauczycieli dotyczące upowszechniania, a także wdrażania edukacji włączającej. Przypomniała, że w październiku ub.r. odbyła się ogólnopolska konferencja „Uczeń ze specjalnymi potrzebami a zmiany w prawie oświatowym”. Konferencja adresowana była do dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oraz nauczycieli. Miała ona na celu zaprezentowanie nowych rozwiązań dotyczących kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydarzenie było transmitowane on-line. Dodatkowo materiał wideo z konferencji dostępny jest na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Ponadto – jak poinformowała Anna Zalewska – kuratorzy oświaty na zlecenie MEN od listopada do grudnia ub. r. organizowali konferencje dotyczące upowszechniania rozwiązań prawnych oraz dobrych praktyk w zakresie organizacji kształcenia i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Adresatami tych konferencji byli dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek, a także nauczyciele odpowiedzialni za organizację kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ośrodek Rozwoju Edukacji, we współpracy z MEN, przygotował również poradnik „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego”. W publikacji omówiono nowe rozwiązania prawne oraz praktyczne przykłady na temat organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i indywidualnego obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania. Poradnik dostępny jest na stronie internetowej ORE.

– Warto podkreślić, że wprowadzone regulacje, wskazujące na obowiązki nauczycieli i dyrektorów szkół w zakresie włączania ucznia niepełnosprawnego w zajęcia z rówieśnikami i życie szkoły, będą sprzyjać eliminowaniu praktyk polegających na izolowaniu dziecka z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy bariery w zakresie jego funkcjonowania podczas zajęć z klasą w rzeczywistości leżą po stronie szkoły – zaznaczyła minister edukacji.

Dodała, że w każdym kuratorium oświaty powołano wizytatorów przeszkolonych w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, którzy mają wspierać dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz nauczycieli w realizacji edukacji włączającej.

– Ponadto podczas spotkania kuratorów oświaty z dyrektorami szkół w sierpniu 2018 r., dyrektorzy zostaną zobligowani do zorganizowania spotkań z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania i rozwiać ewentualne wątpliwości – poinformowała Anna Zalewska.

Podkreśliła, że każda niepokojąca informacja dotycząca organizacji kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami jest przez resort szczegółowo sprawdzana i rozwiązywana.

Anna Zalewska zaprosiła w liście Bodnara na spotkanie dotyczące organizacji indywidualnego nauczania.

PAP/ RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl