Min. Marek Gróbarczyk w Szczecinie przedstawił m. in. wstępne warianty modernizacji Odry na jej granicznym odcinku
Trwa dyskusja o przywróceniu żeglowności Odry. W tym celu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk spotkał się w Szczecinie z przedstawicielami nadodrzańskich gmin, powiatów i województw. Szef resortu przedstawił m. in. wstępne warianty modernizacji Odry na jej granicznym odcinku.
Jak mówił minister Marek Gróbarczyk po spotkaniu, korzyści płynące z żeglownej Odry będą znaczące dla całej gospodarki kraju.
– To przede wszystkim rozwój terytorialny, rozwój infrastrukturalny, budowa centrów logistycznych czy portów rzecznych – wskazał szef resortu gospodarki wodnej.
Kiedyś ta gałąź gospodarki kraju funkcjonowała bardzo dobrze, a port we Wrocławiu był jednym z większych śródlądowych portów europejskich.
– Dzisiaj ta infrastruktura zanikła lub całkowicie przestała funkcjonować. To jest najistotniejsze, aby teraz samorządy rozpoczęły współpracę, aby już zaczynały planować inwestycje. Z drugiej strony wprowadzamy odpowiednie rozwiązania finansowe. To przede wszystkim fundusze żeglugi śródlądowej, fundusz rozwoju dróg śródlądowych, który ma za zadanie wspomóc i być elementem finansującym tego typu odbudowę infrastruktury, ale również zagospodarowania całej rzeki Odry – powiedział minister Marek Gróbarczyk.
Umowy jakie zostały podpisane za czasów rządów PO-PSL z Niemcami, to umowy na tak zwaną trzecią klasę żeglowności, która wyłącza Polskę z finansowania unijnego oraz nie pozwala przystąpić do sieci bazowej dróg śródlądowych. Rząd Prawa i Sprawiedliwości chce wprowadzenia czwartej klasy żeglowności i renegocjowania tej umowy.
– Chcemy to zrobić. Oczywiście nie jest to element konieczny do uruchomienia żeglugi. Mamy alternatywę, ale dla nas najważniejsze jest to, aby w końcu żegluga po Odrze odbywała się w sposób regularny – zaznaczył szef resortu gospodarki wodnej.
Beneficjentem odrzańskiej drogi wodnej nie będzie tylko Port w Szczecinie – mówił prezes zarządu morskich portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski
– To nie tylko zespół portów Szczecin i Świnoujście, ale także port Police, port Stepnica w naszym regionie z całą pewnością skorzystają również na użeglownieniu rzeki Odry. Oczywiście także te porty, które są zlokalizowane wzdłuż naszej zachodniej granicy, wzdłuż rzeki Odry, takie jak: Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Gliwice, Wrocław. To wszystko to porty o międzynarodowym znaczeniu – wskazał Dariusz Słaboszewski.
TV Trwam News/RIRM