fot. PAP/Marcin Obara

Min. M. Gróbarczyk: Rosja interweniowała w Unii Europejskiej, by nie było przekopu Mierzei Wiślanej

Sam rosyjski wiceminister rolnictwa interweniował u komisarza Komisji Europejskiej. Będzie dużo oddziaływań rosyjskich w tej sprawie. Rosja chce zablokować przekop Mierzei Wiślanej, bo dzięki temu Polska uniezależni się. To chyba ostatnie miejsce w Polsce tak zależne od starego układu – powiedział w Polskim Radiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej mówił w Polskim Radiu 24, że realizacja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest zgodna z prawem i nie ma podstaw do wstrzymania prac. Poinformował, że pod koniec kwietnia ma zostać wybrany inwestor.

Minister Gróbarczyk przypomniał, że Komisja Europejska nie kwestionuje konieczności przekopu Mierzei Wiślanej.

Obecnie jest już przygotowany grunt pod inwestycję. 24 kwietnia wybierzemy wykonawcę na roboty budowlane – mówił szef resortu.

Chcemy uczestniczyć we wszystkich spotkaniach proponowanych przez Unię. Jednak inwestycja ta nie wymaga od nas zgody KE – oświadczył Marek Gróbarczyk.

Tu działa art. 6 traktatu europejskiego, dotyczący bezpieczeństwa państwa, który zwalnia nas z konieczności uzyskania pozwolenia Unii Europejskiej – dodał.

– Mamy do czynienia z pewną farsą. Traktujmy to w kategoriach irracjonalnej reakcji opozycji – szaleństwa – ocenił minister, komentując sprzeciw wobec przekopu.

Marek Gróbarczyk skomentował też doniesienia o złożach bursztynu w rejonie planowanych prac.

Cała Mierzeja jest usiana bursztynem. Występuje on tam powszechnie. W dwóch miejscach stwierdziliśmy zgromadzenie kruszcu. Proszę o cierpliwość, chcemy wskazać mapę poglądową. Mamy próbki, trwają badania, aby wydzielić obszary, w których bursztyn występuje. Pokażemy, w których miejscach znajdują się te złoża. Niestety nie są tak bogate, jak piszą gazety. Ich wydobycie może być zwyczajnie nieopłacalne – zaznaczał szef resortu.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma skrócić morski szlak na Bałtyk o około 100 km.

Przekop Mierzei Wiślanej ma ułatwić dostęp do portu w Elblągu, a stamtąd na Bałtyk. Projekt przewiduje pominięcie nadzorowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Kanał żeglugowy będzie miał 1,3 km długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną potrwa do 2022 r. Koszt inwestycji szacuje się na około 880 mln zł, kwota ma być w całości pokryta z budżetu państwa.

PR24/TVP Info/RIRM

drukuj