fot. twitter.com/pisorgpl

Min. M. Gróbarczyk: Decyzja o pogłębieniu toru wodnego Świnoujście-Szczecin poprawia pozycję Szczecina na mapie gospodarki morskiej

Dołożymy wszelkich starań, by port w Szczecinie był konkurencyjny w Europie i na całym świecie – zadeklarował w stolicy Pomorza Zachodniego minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Szef resortu dodał, że okres odpływu, hamowania rozwoju mamy za sobą, a przed nami okres przypływu realizacji szans i rozwoju.

W Urzędzie Morskim w Szczecinie podpisano dziś umowę na wykonanie modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Kanał zostanie pogłębiony z 10,5 m do 12,5 metra. Prace zrealizuje konsorcjum kilku międzynarodowych firm.

Dzięki takim działaniom do szczecińskiego portu będą mogły wpływać większe jednostki morskie. To z kolei oznacza wzrost przeładunków.

– Stagnacja, która trwała w zasadzie do tej pory, to przede wszystkim ograniczenia dostępu do portu w Szczecinie, ograniczenia pod kątem głębokości toru żeglugowego. Udało się to dzisiaj zmienić. Podpisanie tej umowy jednoznacznie wysuwa Szczecin na zdecydowanie wyższe miejsce przede wszystkim w obszarze konkurencyjnym, nie mówiąc już o znaczeniu na światowej mapie gospodarki morskiej – podkreślił Marek Gróbarczyk.

Szef MSWiA Joachim Brudziński przypomniał na przykładzie Szczecina, jakie podejście do kwestii gospodarki morskiej mieli poprzednicy.

– W ostatnich latach ta wizja i ta koncepcja wcale nie była oczywista. Mieliśmy polityków, którzy mówili: „Jaka gospodarka morska? Z samego przemysłu drzewnego mamy więcej niż z tej zapyziałej gospodarki morskiej. Jaki Szczecin portem morskim? Jakie stocznie? Po co to wszystko? Jakie akademie morskie? Po co to wszystko? Zamknąć zaorać. Niech tutaj będzie zagłębie dla tanich zakładów fryzjerskich”. Nie mam nic przeciwko zakładom fryzjerskim, ale pamiętacie Państwo, że byli tacy, którzy doświadczonych stoczniowców wysyłali na kurs psich fryzjerów – powiedział Joachim Brudziński.

Prace mają być wykonane na odcinku ponad 62 kilometrów. Jednocześnie przebudowane zostaną skarpy brzegowe. Przewidziano także modernizację oznakowania nawigacyjnego. Koszt inwestycji to ponad 1 mld zł.

RIRM

drukuj