PAP/Paweł Supernak

Min. A. Adamczyk: Liczymy, że w czerwcu pierwsze samorządy podpiszą umowy na przywracanie linii autobusowych

Liczymy, że ustawa zakładająca przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych wejdzie w życie w drugiej połowie maja br., a już w czerwcu pierwsze samorządy zaczną podpisywać umowy na obsługę tras – mówił dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

„Mamy nadzieję, że niebawem Sejm przekaże instrumenty do tego, by podpisywać umowy w trybie pozaprzeatrgowym. Liczymy, że ustawa wejdzie w życie drugiej połowie maja, że już w czerwcu pierwsze samorządy będą podpisywały umowy na obsługę linii deficytowych” – powiedział Andrzej Adamczyk na antenie TVP Info.

Chodzi o projekt ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zakładający przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych. W ubiegłym tygodniu trafił on do konsultacji publicznych.

Szef resortu infrastruktury podkreślił, że przedsiębiorcy obsługujących linie będą co miesiąc dofinansowywani z Funduszu. Zwrócił jednak uwagę, że nie będą to bezpłatne linie.

„To będą linie autobusowe, jak każde inne, które funkcjonują” – dodał.

Minister wyjaśnił, że pula środków, jakie będą przekazywane, ma zależeć od wielkości województwa i jego populacji.

Z Oceny Skutków Regulacji projektu ustawy wynika, że w ciągu 10 lat dopłaty są szacowane na 9,6 mld zł, a Fundusz powstanie w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zgodnie z projektem dopłata dla przewoźników będzie nie wyższa niż 80 groszy do jednego wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej. Organizator będzie finansował część ceny usługi ze środków własnych w wysokości nie mniejszej niż 30 proc.

Przywracanie zlikwidowanych wcześniej połączeń autobusowych to jeden z elementów nowej „piątki PiS”. Pod koniec lutego prezes PiS Jarosław Kaczyński i premier Mateusz Morawiecki na konwencji partii przedstawili propozycje programowe, tzw. nową piątkę PiS, które obejmuje wprowadzenie 500 plus od pierwszego dziecka, brak podatku PIT dla pracowników do 26. roku życia, „trzynastkę” dla emerytów, obniżenie kosztów pracy oraz przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych przede wszystkim w małych miastach i na wsiach.

PAP/RIRM

drukuj