fot. twitter.com/PKP_PLK_SA

Mija rok od wprowadzenia na przejazdach kolejowych „żółtych naklejek”

Mija rok, odkąd „żółte naklejki” pojawiły się na polskich przejazdach kolejowych. Celem projektu jest zwiększanie bezpieczeństwa i eliminowanie wypadków kolejowo-drogowych.

Transport kolejowy jest coraz bardziej popularny wśród Polaków. Powodem tego jest unowocześnienie Polskich Linii Kolejowych oraz wzrost bezpieczeństwa.

– Bezpieczeństwo w ruchu dla PKP Polskich Linii Kolejowych jest priorytetem. Żeby osiągnąć ten cel, działamy na wielu płaszczyznach. Jednym z najważniejszych naszych działań jest projekt „Bezpieczny przejazd. Szlaban na ryzyko” – powiedział wiceprezes Polskich Linii Kolejowych Marek Olkiewicz.

Jednym z elementów projektu „Bezpieczny przejazd. Szlaban na ryzyko” jest „żółta naklejka”.

– Ta naklejka daje nam to, że możemy poinformować wszystkie służby ratownicze o zaistniałym niebezpieczeństwie na przejeździe kolejowym, poprzez zadzwonienie na 112 i odczytanie z naklejki numeru przejazdu – dodał Marek Olkiewicz.

Od czerwca ubiegłego roku dzięki „żółtej naklejce” przeprowadzono 165 interwencji, w których zatrzymano bądź ograniczono ruch pociągów.

– Ona służy po to, żebyśmy mogli bezpiecznie opuścić przejazd, kiedy niefortunnie znaleźliśmy się na przejeździe, ale też służy w pomaganiu w innych zdarzeniach, bo wiele sygnałów dociera do nas również dzięki tej żółtej nalepce – powiedział dyrektor Biura Bezpieczeństwa Włodzimierz Kiełczyński.

System „żółtych naklejek” jest łatwy i dostępny dla każdego.

 – To co trzymam pod moją lewą ręką to jest nr identyfikacyjny przejazdu, 9-cyfrowy, wydzwaniamy na nr 112, podajemy ten numer, operator numeru 112, bardzo szybko integrując się z systemem kolejowym, poprzez naszą dyspozyturę, doprowadza do wstrzymania ruchu – tłumaczył Włodzimierz Kiełczyński.

„Żółta naklejka” znajduje się na każdym przejeździe, w wyznaczonych do tego miejscach.

– Na przejazdach wyposażonych w krzyże św. Andrzeja, czyli na przejazdach kat. C, D i pozostałych F, czy E. Na krzyżach św. Andrzeja zawsze od wewnętrznej strony przejazdu i zawsze na ramieniu od strony jezdni. Jeżeli jest to przejazd z rogatkami, czyli przejazd kat. A lub B, szukamy tego na napędzie rogatki – mówił Włodzimierz Kiełczyński.

Dzięki „żółtej naklejce” służby mogą zapobiec wypadkowi nawet w 1,5 minuty.

TV Trwam News/RIRM

drukuj