fot. flickr.com

MIiB pracuje nad optymalizacją kosztów budowy dróg

Resort Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad zmianami obniżającymi koszty inwestycji w ramach przyjętego w ubiegłym roku Programu Budowy Dróg Krajowych.

Ministerstwo nie chce ciąć inwestycji planu, które przyjął poprzedni rząd, ale – jak mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk – przy zapewnionym mu niespełna 60 proc. pokryciu finansowym potrzebne są oszczędności.

Szef resortu wskazał, że optymalizacja kosztów będzie poszukiwana m.in. w kwestiach technologicznych, projektowania, ale także zmianie ustawy Prawo Zamówień Publicznych.

Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty we wrześniu ubiegłego roku jest wart 198 mld zł. Limit finansowy, który zapewnił mu ówczesny rząd POPSL, wynosi natomiast 107 mld zł.

Szef resortu Andrzej Adamczyk zapewnia, że zmiany zachowają standard budowy dróg.

– Tam jest wiele ważnych inwestycji. Szukamy sposobu obniżenia kosztów realizacji tej inwestycji, czyli jednym słowem optymalizujemy koszty realizacji tych inwestycji. Pragniemy ułożyć kolejność realizacji tych inwestycji, bo to też jest ważne. My dzisiaj musimy zamykać główne szlaki komunikacyjne – zamykać tzn. tworzyć całe ciągi. Dzisiaj mamy rozproszone inwestycje. Dzisiaj mamy część autostrady A1 od Trójmiasta do Łodzi, a później dopiero od Górnego  Śląska do południowej granicy państwa. Musimy domykać te inwestycje. Musimy je łączyć. Absolutnie niedopuszczalną rzeczą byłoby to, żeby optymalizacja kosztów wpływała na obniżenie jakości inwestycji – mówi minister Andrzej Adamczyk.

Wstępne propozycje zmian w standardach budowy dróg Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ma przedstawić na początku maja.

RIRM

drukuj