fot. wikipedia.org

MGMiŻŚ chce zwiększenia transportu towarów drogą wodną

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce zwiększyć rolę śródlądowego transportu wodnego w przewozie towarów. Resort chce, by po 15 latach był on na poziomie od 14 do 15 proc. Obecnie wynosi on 0,4 procent.

Według wiceszefa resortu gospodarki morskiej Jerzego Materny na zwiększenie transportu towarów drogami wodnymi pozwolą założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 roku. We wtorek przyjął je rząd. W tym czasie Odra na całej swojej długości i Wisła od Warszawy do Gdańska mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi.

Poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pozytywnie ocenia działania resortu. Zauważa, że w ostatnich latach doprowadzono do wielu zaniedbań.

– Przy tak niskich nakładach (0,4 proc. na żeglugę śródlądową) nie jesteśmy  którym w pierwszym okresie by nam zależało, a co dopiero mówić o rozwoju stoczni, planów na przyszłość firm związanych z żeglugą śródlądową i fachowcach, którzy są w tej chwili w sędziwym wieku, a zależy nam przecież, żeby wychowali nowe pokolenie. Poza tym wpisujemy się też w ten trend europejski, gdzie część towarów ma jednak przejść w pewnej niedalekiej perspektywie drogą wodną. W związku z tym chcemy te standardy osiągnąć jak najszybciej, ale w miarę naszych możliwości budżetowych, które określił pan minister – mówi poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Wiceszef Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna zapowiedział też, że resort chciałby, aby Polska jeszcze w tym roku ratyfikowała konwencje AGN, która umożliwi włączenie naszych dróg wodnych do Europejskiego Systemu Transportu Wodnego.

RIRM

drukuj