fot. mgm.gov.pl

MGMiŻŚ: budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy w ostatnim kwartale roku

Prace nad przekopem przez Mierzeję Wiślaną ruszą w ostatnim kwartale tego roku – poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Kanał wodny ma otworzyć port w Elblągu na duże statki, wpływające z morza Bałtyckiego i zapewnić rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce i Europie Środkowowschodniej. 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną to jeden z głównych projektów Prawa i Sprawiedliwości. Kanał ma otworzyć port w Elblągu na duże jednostki wpływające z morza bałtyckiego o zanurzeniu do czterech metrów, mające do stu metrów długości i dwudziestu metrów szerokości. Sam kanał ma mieć blisko półtora kilometra długości i pięć metrów głębokości.

Do tej pory każdy statek wypływający z portu w Elblągu musiał przekraczać granicę rosyjską i przepływać przez cieśninę piławską. Rosja bardzo często ograniczała ruch polskich jednostek. Dlatego projekt ma kluczowe znaczenia dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju gospodarczego Warmii i Mazur. Ma ożywić transport morski i śródlądowy.

Realizacja inwestycji rozpocznie się w ostatnim kwartale br., po opracowaniu raportu oddziaływania na środowisko oraz po zakończeniu okresu lęgowego ptaków.

Do końca września Urząd Morski w Gdyni, który jest głównym inwestorem, ma uzupełnić dokumentację niezbędną do wydania decyzji środowiskowej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wielokrotnie zapewniał, że przekop będzie realizowany tak, by nie zaszkodzić środowisku.

– W stu proc. chcemy poddać się rygorom związanym z ochroną środowiska, z działaniami kompensacyjnymi. W związku z tym ten raport po prostu zawiera wszystkie elementy potrzebne do należytego wykonania tej inwestycji, dlatego w takim tempie to robimy, aby na koniec roku rozpocząć już inwestycje budowy – mówił minister Marek Gróbarczyk.

Budowę kanału wodnego próbowała zablokować Rosja, m.in. wykorzystując do tego tzw. ekologów. Projekt krytycznie ocenia też zarząd województwa pomorskiego. Z kolei Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego popiera plan przekopu, podkreślając, że to istotna inwestycja dla regionu.

TV Trwam News/RIRM

drukuj