fot.Shutterstock/smspsy

MF szykuje zerową akcyzę na gaz ziemny do silników spalinowych

Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG przeznaczony do napędu silników spalinowych zakłada projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którą przyjął we wtorek rząd. Projekt przygotowało Ministerstwo Finansów.

Oprócz preferencji podatkowych przewiduje on też ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej związanej z wyrobami akcyzowymi przez zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców. Prof. Mariusz Łaciak, kierownik katedry gazowniczej AGH w Krakowie, powiedział, że na takie posunięcie czekała branża gazownicza.

– Jest to coś, na co w zasadzie czekała cała branża gazownicza, ponieważ oczekujemy na obniżenie ceny na CNG jako paliwa gazowego. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej cena CNG to około 50-60 proc. ceny paliwa płynnego. Oczekiwania dotyczą przede wszystkim ośrodków związanych z ochroną środowiska. Jest to paliwo czystsze, ekologiczne, spaliny nie zawierają szkodliwych substancji. CNG jest paliwem ekonomicznym, ponieważ zużycie silników jest dużo mniejsze niż w przypadku klasycznych paliw płynnych węglowodorowych – wskazał prof. Mariusz Łaciak.

Rozwiązania zawarte w ustawie mają pozwolić efektywniej walczyć ze smogiem, szczególnie na obszarach miejskich. Według założeń rządu zerowa stawka akcyzy na gaz LNG i CNG powinna być też bodźcem do rozwoju infrastruktury gazowej w kraju.

– Liczymy teraz na szybką reakcję Komisji Europejskiej. Niestety, prawdopodobnie będzie to dopiero w trakcie 2019 roku, kiedy ta ustawa wejdzie w życie – po zakończeniu procedury w KE – i wtedy stawka będzie zredukowana do zera – mówił Leszek Skiba, podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów.

Obecnie LNG opodatkowany jest stawką 670 zł od 1000 kg, a CNG stawką 10,50 zł za 1 GJ.  Te rodzaje paliwa są wykorzystywane w autobusach lub niektórych autach ciężarowych, na przykład w śmieciarkach.

RIRM/TV Trwam News

drukuj