M. Gróbarczyk: priorytety to m.in. odbudowa przemysłu stoczniowego

Odbudowa przemysłu stoczniowego, żeglugi śródlądowej oraz polskiego rybołówstwa to jedne z najważniejszych celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – powiedział szef resortu Marek Gróbarczyk na konferencji podsumowującej rok rządu PiS.

„Wyznaczyliśmy pięć obszarów, które musi objąć to ministerstwo. To bezwzględnie odbudowa przemysłu stoczniowego – tak na wschodnim wybrzeżu, jak i na zachodnim wybrzeżu. Drugi to aktywizacja naszych portów, aktywizacja żeglugi, a przede wszystkim odbudowa żeglugi śródlądowej. Kolejne to odbudowa i obrona polskiego rybołówstwa oraz rozwój szkolnictwa morskiego” – mówił we wtorek Gróbarczyk w wystąpieniu podsumowującym roczną działalność swojego ministerstwa.

Minister wskazał, że jego resort przygotował ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

„Została ona przygotowana w trzy miesiąca po przejęciu przez nas rządów. W skrócie jest ona nazwana ustawą stoczniową, która tworzy rozwiązania organizacyjne, finansowe i prawne na rzecz rozwoju tej branży” – tłumaczył. Podkreślił, że ustawa przyniesie ogromne korzyści dla rozwoju Wybrzeża, a przede wszystkim dla odbudowy naszego przemysłu.

„Zakładamy, że same stocznie zatrudnią w najbliższym czasie około 3 tys. ludzi. To też ogromny zastrzyk dla naszych dostawców – dostawców, którzy faktycznie zniknęli po okresie likwidacji polskich stoczni. To też odbudowa przemysłu ciężkiego, w tym przede wszystkim hut” – dodał. Przypomniał, że ustawa została już podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę i wchodzi w życie od stycznia 2017 roku.

„Drugim działaniem, które dla nas było niezwykle ważne, był powrót do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W 2007 roku już ten projekt został ustanowiony, jednak przez naszych poprzedników całkowicie odrzucony. My przyjęliśmy program wieloletniej budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, który ma ogromne znaczenie w kilku obszarach, przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa” – powiedział Gróbarczyk.

Jak dodał, otwierając ten akwen powstają ogromne możliwości rozwojowe wschodniej Polski. Chodzi m.in. o powstanie nowych korytarzy transportowych, a także aktywizację portów Zalewu Wiślanego oraz Elbląga.

Jak podkreślił, rozwój żeglugi śródlądowej jest dla jego resortu priorytetem, ponieważ Polska nie będzie mogła się rozwijać „bez rozwoju tej branży transportu, bez rozwoju gospodarki w obszarze dróg śródlądowych”.

„Kolejny element to wsparcie rybołówstwa – przede wszystkim tego na małą skalę, przybrzeżnego, rodzinnego, który dla nas stanowi niezwykle ważny element” – powiedział Marek Gróbarczyk.

Dodał, że tzw. drobni rybacy otrzymają wsparcie finansowe.

„Środki, które na tę okoliczność zostały przygotowane, to od 1,4 tys. zł za dzień postojowy dla małej łodzi do 3 tys. zł dla większej, w zależności od wielkości łodzi” – powiedział.

Gróbarczyk jako sukces wymienił także fakt, że podczas listopadowego spotkania szefów rządów grupy 16 + 1 w Rydze Polska uzyskała poparcie, aby w naszym kraju utworzyć w 2017 roku sekretariat do spraw morskich tej grupy. Sekretariat jest inicjatywą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i będzie prowadzony przez resort. Jego zadaniem będzie koordynacja współpracy pomiędzy 16 państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich. Ma ona dotyczyć współpracy politycznej, gospodarczej, a w szczególności współpracy portów.


PAP/RIRM

drukuj