Za dwa lata pociągiem z Poznania do Piły szybciej o 40 minut
Około 80 minut, czyli 40 minut krócej niż dotąd potrwa od grudnia 2019 roku podróż pociągiem między Poznaniem a Piłą. Współfinansowana ze środków unijnych modernizacja linii o długości 94 kilometrów kosztować będzie 500 mln zł.
Inwestycja, poza skróceniem czasu podróży, przyczyni się do poprawy przepustowości linii, zwiększenia dostępności transportu kolejowego, poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego i podróżnych oraz poprawy dostępności dla osób niepełnosprawnych.
Od września trwają prace na odcinku Poznań – Oborniki Most o długości ponad 25 km. Obejmują one sieć trakcyjną i obiekty inżynieryjne oraz jeden z dwóch torów. Przebudowywane są też przystanki w Wargowie, Złotnikach, Poznaniu Strzeszynie, Golęczewie i Chludowie. Powstają nowe przystanki Poznań Podolany i Złotniki Osiedle Grzybowe.
„Prace prowadzimy z użyciem wysoko wydajnych maszyn. Z tzw. kombajnem do wymiany nawierzchni torowej wymieniliśmy w ciągu dwóch tygodni 25 km nawierzchni: podkłady i szyny. Prace zostaną zakończone około 20 listopada” – powiedział Siegfried Weindok, reprezentujący wykonawcę inwestycji, firmę PORR w poniedziałek na konferencji prasowej.
Prace są prowadzone przy rozkładowym ruchu pociągów między Poznaniem a Obornikami i Piłą.
Do marca 2018 roku prowadzone będą prace związane z budową nowego Lokalnego Centrum Sterowania. Potem ruszy modernizacja drugiego toru Poznań – Oborniki Most, oraz mostu na Warcie w Obornikach. Wykonawca przystąpi też do modernizacji jednotorowego odcinka łączącego Oborniki z Piłą. W tym czasie wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.
Linia Poznań – Piła na długości 59 km jest linią jednotorową i taki układ zostanie zachowany mimo modernizacji.
Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę, poprawi się też przepustowość linii. Obecnie, w zależności od danego odcinka, prędkość pociągów wynosi od 50 do 100 km/h, a w niektórych miejscach zaledwie 30 km/h.
„To dla nas bardzo ważna inwestycja, podkreśla ona wagę ruchu aglomeracyjnego i regionalnego między Poznaniem a Piłą. Poprawi się nie tylko czas przejazdu, ale też komfort podróży; dzięki przebudowanym peronom łatwiej będzie wsiąść do pociągu. Modernizujemy przejazdy, podnosimy więc bezpieczeństwo” – zaznaczył Arnold Bresch z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
„Patrząc z perspektywy Poznania i Wielkopolski, sytuacja węzła poznańskiego jest komfortowa – praktycznie wszystkie linie są zmodernizowane lub trwa ich modernizacja. Kończymy modernizację linii E59 Poznań – Czempiń, mamy zmodernizowaną linię E20 na zachód, prowadzimy pracę w kierunku na wschód, trwają też prace między Poznaniem a Szczecinem” – dodał.
Arnold Bresch zaznaczył, że PKP PLK przymierza się do kolejnych, istotnych dla Poznania inwestycji. W programie na następne lata, po 2023 roku, jest m.in. koncepcja dostosowania obwodowej, towarowej linii wokół stolicy Wielkopolski do prowadzenia ruchu pasażerskiego, a także plan budowy trzeciego toru między stacjami Poznań Główny i Poznań Wschód.
Linia nr 354 Poznań Główny – Piła Główna o długości 94 km przebiega przez obszar pięciu powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego oraz miasta Poznań. Jest zelektryfikowana, w jej przebiegu znajduje się 8 stacji i 12 przystanków osobowych.
Wartość realizowanego obecnie projektu to 500 mln zł netto, z czego 85 proc. pochodzi z dofinansowania ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (WRPO 2014+).
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się m.in. budowę czterech nowych przystanków osobowych.
PAP/RIRM