fot. twitter.com/KancelariaSejmu

Komisja śledcza rozpoczęła posiedzenie jawne; przesłucha dwójkę prokuratorów z Gdańska

Sejmowa komisja śledcza ds. Amber Gold po godz. 10.00 rozpoczęła jawną część posiedzenia, podczas którego zaplanowano przesłuchanie prokurator Prokuratury Regionalnej w Gdańsku Anny Gurskiej oraz b. zastępcy Prokuratora Okręgowego w Gdańsku Ryszarda Paszkiewicza.

Wiceszef komisji Jarosław Krajewski (PiS) mówił PAP, że podczas przesłuchań komisja będzie chciała poruszyć m.in. kwestie relacji między ABW a prokuraturą. Jak wskazał, komisja chce wyjaśnić, kto polecił funkcjonariuszom Agencji, by nie zajmowali się wątkami pobocznymi sprawy Amber Gold.

Przed dwoma tygodniami jeden z b. funkcjonariuszy ABW, zeznając przed komisją śledczą, mówił, że prowadząc sprawę Amber Gold został poinformowany, iż postępowanie dotyczące syna b. premiera Donalda Tuska, Michała, który współpracował z liniami OLT Express, jest wyłączone z postępowania głównego i prowadzi je prokuratura.

„Dostałem wprost polecenie, że prokuratura sobie nie życzy, by w tym zakresie prowadzić jakiekolwiek czynności operacyjne i zostało mi powiedziane, że jeśli będziemy się tym zajmować, dostaniemy zarzuty za utrudnianie śledztwa. Zrozumiałem, że takie jest stanowisko prokuratury” – mówił świadek.

We wtorek b. szef gdańskiej delegatury ABW Adam Gruszka zeznał przed komisją, że nie wydawał funkcjonariuszom zakazu badania pobocznych wątków.

„O tym dowiedziałem się dopiero z przesłuchania, o takim zakazie” – mówił.

Wcześniej odbyło się posiedzenie komisji śledczej w trybie niejawnym. Jej członkowie mieli dyskutować na temat zniesienia klauzuli tajności z protokołu przesłuchania jednego z funkcjonariuszy ABW, który zeznawał przed komisją 21 listopada ub.r.

Amber Gold powstała na początku 2009 r. i miała inwestować w złoto i inne kruszce. Klientów kusiła wysokim oprocentowaniem inwestycji. W połowie 2011 r. spółka przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych Jet Air, następnie w niemieckich OLT Germany, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express.

Linie OLT Express upadłość ogłosiły pod koniec lipca 2012 r. Z kolei Amber Gold ogłosiła likwidację 13 sierpnia 2012 r., a tysiącom swoich klientów nie wypłaciła powierzonych jej pieniędzy i odsetek od nich. Według ustaleń, w latach 2009-2012 w ramach tzw. piramidy finansowej firma oszukała w sumie niemal 19 tys. swoich klientów, doprowadzając do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w wysokości prawie 851 mln zł.

PAP/RIRM

drukuj