Kolejne przesłuchania ws. Amber Gold
Sejmowa komisja ds. Amber Gold przesłuchała dziś Krzysztofa Kapisa, byłego dyrektora Departamentu Lotnictwa w ówczesnym ministerstwie transportu w latach 2010-2013. Drugi przed komisją zeznawał Marek Kachaniak, który od 22 października 2013 r. do 17 marca br. pełnił funkcję dyrektora Departamentu Lotnictwa w resorcie transportu – obecnie to Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Komisja, która bada wątek lotniczy ws. Amber Gold dotyczący linii OLT Express, pytała pierwszego świadka m.in. o nadzór, jaki jego departament sprawował nad Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Krzysztof Kapis przyznał, że nie przeprowadzano kontroli, które zgodnie z przepisami powinny się odbywać corocznie.
M. Wassermann: Proszę powiedzieć, dlaczego przez okres tych trzech lat nie wykonał Pan swojego obowiązku wpisania do planu kontroli tychże kontroli w ULC-u?
K. Kapis: Niestety muszę uchylić się od odpowiedzi na to pytanie, ponieważ nie mam w tej chwili żadnej wiedzy ani żadnego dokumentu, który mógłby wesprzeć moją tezę.
M. W.: Nie ma Pan takiego prawa, ponieważ odczytałam Panu, na jakiej podstawie może się Pan uchylić od odpowiedzi na pytanie. Podstawą może być tylko grożąca Panu odpowiedzialność karna. I na tej podstawie Pan się uchyla?
K. K.: Nie.
M. W.: To proszę odpowiedzieć na to pytanie – dlaczego przez okres tych trzech lat nie wykonał Pan, jako dyrektor, swojego obowiązku wpisania do planu kontroli w ULC-u?
K.K.: Ja nie pamiętam, czy ja nie wpisałem. Nie mam w tej chwili takiego dokumentu. Naprawdę po prostu nie pamiętam.
Świadek dodał również, że do momentu upadłości OLT Express w jego departamencie nie dochodziło do żadnych spotkań dotyczących tych linii.
Linie lotnicze OLT Express należały do piramidy finansowej Amber Gold i ogłosiły upadłość w lipcu 2012 r., na miesiąc przed bankructwem spółki. Firma oszukała niemal 19 tys. osób i zdefraudowała blisko 851 mln zł.
RIRM