fot. pl.wikipedia.org

KE zbada sprawę prywatyzacji PKP Energetyka

Komisja Europejska zajmie się sprawą kontrowersyjnej sprzedaży spółki PKP Energetyka. Transakcja ma być badana pod kątem zgodności z prawem Unii Europejskiej.

Portal rmf24.pl poinformował, że unijna komisarz ds. transportu otrzymała w tej sprawie list od posła PiS-u Jerzego Polaczka i ma go analizować. To może potrwać co najmniej kilkanaście tygodni. Problem dotyczy nie tylko transportu, ale również bezpieczeństwa energetycznego.

List posła PiS-u w tej sprawie nie był jedyny. O pomoc do KE ws. uratowania spółki PKP Energetyka przed sprzedażą obcemu inwestorowi zwróciły się także Kolejarska Solidarność i Konfederacja Krajowych Związków Zawodowych.

Również europoseł PiS-u Tomasz Poręba, wiceprzewodniczący komisji ds. transportu, skierował interpelację ws. sprzedaży PKP Energetyka. Pyta w niej o ocenę transakcji.

– Plany polskiego rządu są bulwersujące, dlatego zadaję im pytanie: Czy jest to zgodne z procedurami unijnymi, aby strategiczne gałęzie przemysłu, jak właśnie kolej, były wyprzedawane obcemu kapitałowi bez zabezpieczenia interesów polskich? Sprzedaż wiąże się z tym, że prywatny fundusz będzie miał wpływ na zarządzanie infrastrukturalne i energetyczne na polskich kolejach. W moim przekonaniu jest to sprzeczne z prawem unijnym, które wyklucza sprzedawanie w całości tak ważnych dla rozwoju danego kraju gałęzi czy infrastrukturalnych sieci jak ta, o której mówię, czyli PKP Energetyka – tłumaczy europoseł Tomasz Poręba.

Pod koniec lipca Polskie Koleje Państwowe i zagraniczny fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka i podpisały przedwstępną umowę sprzedaży akcji. Kilka dni temu Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP pozytywnie oceniło transakcję. Obecnie CVC czeka na zgodę KE.

Politycy PiS-u zaapelowali do Ministerstwa Infrastruktury o niezatwierdzenie transakcji. Jak podkreśla resort, sprzedaż spółki nie wpływa na bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Spółka PKP Energetyka powstała w 2001 r. Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju i dostarcza energię elektryczną m.in. dla PKP Intercity i PKP Cargo.

Zajmuje się także sprzedażą paliwa dla przewoźników kolejowych. Około 7 proc. sprzedawanej przez spółkę energii trafia do klientów spoza branży kolejowej.

RIRM

drukuj