fot. twitter.com

KE wnioskuje o spotkanie eksperckie ws. oddziaływania na środowisko kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Komisja Europejska poprosiła o spotkanie na szczeblu eksperckim i technicznym, by omówić kwestię raportu oddziaływania na środowisko kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Jak podało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, unijni urzędnicy nie kwestionują samego projektu budowy kanału.

Pod koniec grudnia Komisja Europejska wysłała do polskich władz pismo dotyczące budowy kanału żeglugowego od Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany. 

Służby Komisji w tym piśmie poprosiły o wyjaśnienia i o wstrzymanie prac do czasu, aż zostaną rozwiązane obawy dotyczące właściwej oceny oddziaływania na środowisko – wyjaśnił rzecznik KE Enrico Brivio.

Od tego czasu – jak dodał – odbywa się regularna wymiana korespondencji z polskimi władzami.

Otrzymaliśmy obszerną dokumentację ze strony polskiej, którą analizujemy w świetle obowiązującego prawa ochrony środowiska w Unii. Jesteśmy w regularnym kontakcie i planowane jest spotkanie w celu rozwiązania kwestii technicznych związanych z projektem – zaznaczył Enrico Brivio. 

Otwartość do rozmów deklaruje strona polska. 

– W najbliższym czasie odbędą się spotkania z KE w tym zakresie, aby doprecyzować, wyjaśnić i uszczegółowić wszelkie pytania padające ze strony Komisji. Natomiast tych pytań nie jest dużo. Komisja nie kwestionuje samego przekopu. Zadaje tylko pytania w zakresie raportu oddziaływania na środowisko. Jeszcze raz deklaruję pełną chęć współpracy i dialogu z KE, wszak ta inwestycja jest dla nas niezwykle ważna – podkreślił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Pytany o to, czy scenariusz wstrzymania realizacji projektu jest możliwy, odpowiedział:

– W związku z tym, że raport jednoznacznie wskazuje, że nie ma tam negatywnego oddziaływania na środowisko, ja nie mam podstaw do tego, żeby obawiać się o tego typu zarzutu. Oczywiście mam nadzieję, że Komisja nie działa intencjonalnie pod wpływem politycznych przesłanek i podejdzie do tego w sposób racjonalny tak, jak wskazuje to raport

Pod koniec grudnia został ogłoszony przetarg na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Otwarcie ofert miało nastąpić początkowo 7 marca, jednak ze względu na liczbę zapytań termin został przesunięty do 15 kwietnia. Od tego czasu w terminie od 4 do 6 miesięcy powinien zostać wyłoniony wykonawca przekopu Mierzei Wiślanej. Budowa kanału potrwa do 2022 roku, a jej koszt wyniesie ok. 880 milionów złotych i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.

TV Trwam News/RIRM

drukuj