KE chce informacji nt. restrukturyzacji PLL LOT

Komisja Europejska wysłała do polskich władz pytania dotyczące planu restrukturyzacji Polskich Linii Lotniczych LOT.

Do otwarcia formalnego postępowania wyjaśniającego przed KE dojdzie najprawdopodobniej jesienią. Wtedy też prezes LOT ma poprosić ministra skarbu o dodatkową transze pomocy dla przewoźnika.

Tymczasem sytuacja PLL LOT jest dramatyczna. Firma generuje wielomilionowe straty. W połowie grudnia 2012 r. Ministerstwo Skarbu Państwa ujawniło, że LOT ma poważne kłopoty finansowe, dlatego zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy.

Resort pozytywnie zaopiniował wniosek. Ministerstwo Skarbu Państwa uzależniło jednak udzielenie pomocy m.in. od prowadzonego przez KE postępowania w tej sprawie, ale także od sytuacji spółki.

Udzielenie pożyczki KE zatwierdziła warunkowo w maju. W następnym miesiącu minister skarbu Włodzimierz Karpiński zatwierdził warunkowo plan restrukturyzacji PLL LOT i dokument wysłano do KE. Zapisano w nim, że LOT może potrzebować dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł.

Na wydanie decyzji stwierdzającej zgodność planowanego wsparcia z przepisami wspólnotowymi komisja ma dwa miesiące, chyba że w trakcie postępowania poprosi o dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

Sytuacja w PLL LOT jest bardzo trudna – „program ratunkowy przewoźnika, jest realizowany w sytuacji, w której firma sprzedała w ciągu ostatnich kilku lat wszystkie najważniejsze składniki majątkowe. Dodatkowo pierwsza transza pomocy 400 mln zł prawie w całości została przeznaczona na spłatę zaległych zobowiązań” – zwraca uwagę Jerzy Polaczek, były minister transportu.

– Uwagi instytucji europejskiej dotyczące dodatkowej transzy środków mają przede wszystkim związek z przeznaczeniem tych środków w taki sposób, żeby nie pokazać działań integrujących przewoźnika PLL LOT z rynkiem lotniczym w naszym kraju i europejskim w taki sposób, aby poprzez nowe pomysły restrukturyzacji tego podmiotu ograniczyć część zbędnych kosztów, ale niekoniecznie w tych miejscach, które preferuje zarząd firmy obcinając bądź wynagrodzenie, bądź też prowadząc dość chaotyczną politykę personalną z której nie widzę dzisiaj bardziej strategicznego podejścia – zwraca uwagę Jerzy Polaczek.

Kolejni ministrowie skarbu od ministra Grada począwszy pod nadzorem premiera Donalda Tuska nie wykonywali jakichkolwiek działań, aby przywrócić równowagę finansową spółki – dodaje Jerzy Polaczek.

– Ostatni dodatni wynik ponad 100 mln zł zysku netto to 2007 rok. Ten okres gwałtownie jest krytykowany przez specjalistów od gospodarki nominowanych przez PO. A tym ostatnim rokiem zysku dla PLL LOT był 2007 rok, w którym odpowiedzialność za tę firmę brała ekipa rządowa pana premiera Kaczyńskiego i ówczesnego ministra skarbu. To był najlepszy rok dla tej firmy w ciągu ostatnich 6 lat – podkreśla Jerzy Polaczek.

RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl