fot. flickr.com

KE: 28 mln euro kary dla litewskich kolei za usunięcie torów z Możejek do Kłajpedy

Komisja Europejska nałożyła 28 mln euro kary na litewskie koleje za usunięcie torów kolejowych prowadzących z rafinerii Orlenu w Możejkach do portu w Kłajpedzie.

W ocenie Brukseli doszło do złamania przepisów dotyczących ochrony konkurencji. Sprawa dotyczy likwidacji 19-kilometrowego odcinka, z którego korzystał płocki koncern naftowy. Tory zostały usunięte w 2008 roku. Od tego czasu Orlen korzysta z dużo dłuższej drogi, aby przewozić ładunki na Łotwę.

Minister Maciej Małecki, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, powiedział, że werdykt KE był do przewidzenia. To potwierdzenie, że sytuacja była nienormalna i nieracjonalna.

– Rafineria Orlenu w Możejkach to największy zakład przemysłowy na Litwie i jednocześnie bardzo ważna instalacja dla bezpieczeństwa energetycznego Litwy. Dlatego zarówno Polsce, jak i Litwie powinno zależeć na budowaniu współpracy opartej o długofalowe relacje – podkreślił Maciej Małecki.

Litewskie koleje oprócz kary będą też musiały przedstawić Komisji takie rozwiązanie, aby Orlen nie był zmuszony do korzystania z dużo dłużej drogi przewozu ładunków. Litewski minister transportu zapowiedział, że będzie bronił interesu kraju.

Polska spółka i koleje litewskie osiągnęły już w czerwcu porozumienie w sprawie taryf za przewóz ładunków.

RIRM

drukuj