Kampania społeczna „Jest nas 60 milionów” dot. Polonii
Zostanie uruchomiona kampania społeczna „Jest nas 60 milionów”, informująca o Polonii i Polakach mieszkających za granicą.
Porozumienie w tej sprawie podpisali we wtorek między innymi marszałek Senatu Stanisław Karczewski, prezydencki minister Adam Kwiatkowski i szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański.
Kampania ma przekazywać Polakom mieszkającym w kraju informacji o codzienności tych, którzy z Polski wyemigrowali; równocześnie do Polonii mają docierać wiadomości o tym, jak zmienia się ich Ojczyzna. Akcja ma też zachęcać polskich emigrantów do powrotu do kraju.
Sygnatariuszami porozumienia dot. realizacji kampanii są m.in. Senat, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” i Rada Mediów Narodowych.
Partnerami akcji są m.in. Polska Agencja Prasowa, TVP, TVP Polonia, Polskie Radio i Tygodnik „Do Rzeczy”. We wtorkowej uroczystości wzięli udział prezesi i przedstawiciele tych mediów.
„60 milionów – to liczba osób na całym świecie połączonych polską tożsamością narodową, w której tkwi olbrzymia siła i potencjał. Chcemy z niego wydobyć wszystko to, co najlepsze, by budować pozycję naszego kraju na całym świecie” – powiedział marszałek Stanisław Karczewski.
Wyraził zadowolenie z tego, że różne media zdecydowały się działać na rzecz tej idei.
Marszałek Senatu podkreślał, że to ważne, by Polacy w kraju i na obczyźnie poznawali się wzajemnie; jak zaznaczył, mają oni wielki potencjał, o którym trzeba mówić. Stanisław Karczewski zapowiedział, że w związku z tym będą podejmowane liczne akcje, a on sam – na początek – zamierza co drugi dzień przybliżać jakiś element kampanii na swoim koncie na Twitterze.
Stanisław Karczewski mówił, że kampania „Jest nas 60 milionów” jest dla wszystkich – Polaków w kraju, poza jego granicami, ale też wszystkich innych, którzy interesują się Polską.
„Będziemy poznawać się, chwalić się tym, jak się rozwijamy i poznawać Polonię oraz budować mosty. Mam nadzieję, że po tych mostach bardzo dużo Polaków będzie przyjeżdżało i wracało do Polski” – powiedział marszałek Senatu.
Dodał, że obecnie istnieje Muzeum Emigracji w Gdyni, a jemu marzy mu się, by w przyszłości mogło powstać muzeum powrotów, dokumentujące liczne powroty rodaków do kraju.
Minister Adam Kwiatkowski wyraził nadzieję, że kampania przyczyni się do popularyzacji wiedzy o Polakach.
„Mamy czym się chwalić, nie tylko tym, że jest nas 60 mln, ale także tym, jak te miliony ludzi zaistniały w historii miejsc, w których oni się znaleźli, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie; tego powinniśmy się uczyć” – wskazywał.
Kampania społeczna „Jest nas 60 milionów” ma na celu informowanie polskiego społeczeństwa o Polonii i Polakach mieszkających za granicą, a także naszych rodaków mieszkających poza granicami o Polsce oraz o możliwościach uzyskania wsparcia od państwa polskiego.
Projekt skupia się na poszerzaniu wiedzy o Polonii i Polakach za granicą oraz wiedzy o Polsce w środowiskach polonijnych poprzez przedstawianie historycznych, ekonomicznych i kulturowych uwarunkowań emigracji. W ramach kampanii prezentowany będą także zasługi Polonii dla lokalnych społeczeństw.
Na podstawie porozumienia, stworzone zostaną programy informacyjne poświęcone obszarom edukacji, kultury, historii, nauki, sportu, turystyki i mediów skierowanych zarówno do Polonii i Polaków za granicą, jak i do Polaków mieszkających w Polsce.
PAP/RIRM